Brian Holm håber på sidevind: ’Så bliver der fest og farver’

Dagens etape kan blive en underholdende affære, hvis vinden står rigtigt, forklarer Quick-Steps danske sportsdirektør.

Brian Holm fra Quick-Step håber på endnu en etape med sidevind. (Foto: © NILS MEILVANG, Scanpix)

Hvad der lignede en halvkedelig sjette etape med et udbrud langt fremme og et felt med hvilepuls, ændrede sig pludselig torsdag. Quick-Step satte pludselig helt frem og tog føringen i feltet i et hæsblæsende tempo, mens sidevinden stod ind på rytterne.

Det betød blandt andet, at danskerholdet Astana blev taget med bukserne nede og pludselig befandt i en isoleret gruppe efter den forreste del af feltet.

Skal man tro Quick-Steps danske sportsdirektør, Brian Holm, kan noget lignende udspille sig på dagens etape. Den syvende i dette års Tour de France.

- Når vi kører Paris-Tours, plejer vi at starte i Chartres, og det er ofte i sidevind. Det bliver meget, meget åbent, og hvis der kommer sidevind, kan det blive ganske underholdende.

- Vi håber lidt på, at vinden er i nord, så bliver det underholdende, men hvis der er modvind, kan det blive en rigtig led og kedelig etape. Vi satser på sidevind, for så bliver der fest og farver, siger Brian Holm i Aftentour på DR1.

Brosten kan give gult

Det belgiske hold er mestre i at køre disciplineret og ’styre’ et cykelløb. Det er nødvendigt, når de på flade etaper skal forsøge at køre sprinteren Fernando Gaviria til sejr.

Men Quick-Step har også tre mand i top-ti indenfor bare 20 sekunder af den gule trøje. Det er ikke umuligt, at man også vil forsøge at fravriste Greg van Avermaet (BMC) den gule trøje. Det kunne ske på søndagens etape i klassikerterræn, siger Holm.

- Der kommer jo brosten, og så kan alt ske. Vi taler ikke så meget om trøjerne, det er mere etapesejre, men rytterne har det nok lidt i baghovedet. De kunne godt tænke sig en dag eller to i den gule trøje, og det kan man godt forstå.

- De tænker nok på brostenene, forsøger at spare benene lidt og så ramme det rigtige hug. For Van Avermaet kan meget jo gå galt. De kan punktere, knække cykler eller styrte oppe nordpå, siger Brian Holm.