40 geder 'ansat' til at klargøre ruten i ikonisk cykelløb

Arrangørerne har 'hyret' en flok geder til at gøre dele af ruten til Paris-Roubaix klar.

Geder græsser mellem brostenene i Arenberg-skoven. (Foto: ASO/Paris-Roubaix))

Der er gået ged i den for arrangørerne af den franske forårsklassiker Paris-Roubaix.

Bogstaveligt talt faktisk.

For i bestræbelserne på at gøre dele af ruten klar til det legendariske cykelløb har løbsarrangøren, ASO, valgt alternative græsgange.

40 geder er nemlig blevet "ansat" til at stå for at holde græsset nede mellem brostenene i den berømte Arenbergskov. Et initiativ arrangørerne aldrig har prøvet før. Det fortæller Thierry Gouvenou, som er ruteansvarlig for Paris-Roubaix, til Cycling News.

- Under coronapandemien indså vi, at græsset i Arenbergskoven voksede meget hurtigt, og at vi var nødt til at finde en løsning, siger Thierry Gouvenou.

Udklip fra Twitter.

Men gederne var faktisk ikke førstevalg til at fjerne græsset mellem stenene. Den oprindelige tanke idé var at brænde det, og derefter børste det væk, men den fremgangsmåde fik hurtigt en ende.

- Problemet med børsten er, at den renser for dybt, og rytterne klagede over, at det var farligt, fordi deres dæk gled ned mellem brostenene, fortæller Thierry Gouvenou.

Og det er ikke gået ubemærket hen, at det legendariske brostensstykke bliver klargjort af geder. Den belgiske cykelstjerne Wout van Aert, som er blandt favoritterne til sejren, når det går løs på brostenene, har endda tilbudt at bidrage til formålet.

- Jeg har også to derhjemme. DM (kontakt mig, red.) for mere info, skriver den Wout van Aert på twitter.

Cykelstjernen Wout van Aert lavede fis på Twitter, da han skrev, at han "også havde to geder derhjemme". (Foto: © Morten Mølby DR)

Den mytiske skov ved Arenberg

Paris-Roubaix er en af cykelsportens fem momumenter og køres hvert forår på de nordfranske landeveje. Hele 256,6 kilometer skal rytterne tilbagelægge, hvoraf de 54,5 er fordelt over 29 brostensbelagte passager - de såkaldte pavéer.

Den mest ikoniske og berygtede pavé er Arenbergskoven, som strækker sig næsten 2,4 kilometer, og på et splitsekund kan få afgørende betydning for løbets udfald.

Spørg bare den danske cykelrytter Mads Pedersen, som i 2021 styrtede i netop Arenbergskoven.

- Det gjorde så ondt, for jeg var så godt kørende. Jeg var sikker på, at jeg havde gjort det perfekt. Men så blev det hele taget fra mig på ét sekund, fortalte Mads Pedersen til B.T. om styrtet.

- Alt var kalkuleret. Jeg gik fra at tænke, "jeg vinder det her", og så til at være helt væk.

Manglende biler årsag til problemet

At netop Arenbergskoven er så berygtet hænger i høj grad sammen med, at det er den eneste af de 29 pavéer, som ikke bliver brugt af motorkøretøjer til daglig.

Det fortæller François Doulcier, præsident for Les Amis de Paris–Roubaix, som er en gruppe af fans, der står for at vedligeholde ruten til den franske forårsklassiker.

- Problemet med Arenberg er, at der ikke er nogen biler, der kører igennem. Det er den eneste sektor, hvor trafik er forbudt ud over på løbsdagen. Det er også meget mørkt og fugtigt. Alle disse forhold betyder, at græsset vokser hurtigt frem, forklarer François Doulcier.

Derfor har ønsket da også været, at vejen gennem skoven kunne blive "kørt til" i tiden op til den franske forårsklassiker, men det har ikke kunnet lade sig gøre.

- Vi ønskede at åbne Arenbergskoven for envejstrafik en måned før løbet, men kommunen nægtede, siger François Doulcier.

Paris-Robaix køres søndag den 9. april. Blandt de danske deltagere er både Mads Pedersen og Kasper Asgreen.