Om Luk op Luk i

Læs her, hvordan I kan bruge Luk op Luk i i børnehaven

I skal nu i gang med at se og arbejde med Luk op Luk i. Herunder er en vejledning til brug af materialet samt en beskrivelse af, hvordan den styrkede pædagogiske læreplan er inddraget. I vil ved at se afsnittene, gennem samtaler og aktiviteter komme rundt om de følelser, som børn i dagtilbud møder og genkender fra deres hverdag.

I finder pædagogvejledningen HER

Læs, hvordan Den styrkede lærerplan er inddraget i "Leg og Lær med Luk op Luk i" HER.

Hvert forløb er bygget op af tre elementer:

  • Se et afsnit af Luk op Luk i (ca. 16 minutter).

  • Samtale i børnegruppen om afsnittets tema, og hvordan børnene ser, forstår og oplever følelserne (ca. 10 minutter).

  • Vælg mellem en aktiv tegneopgave, hvor børnene skal tegne en tegning, der relaterer sig til emnet og fortælle om den eller lave en leg/bevægelsesaktivitet, der relaterer sig til temaet. I kan også vælge at lave begge opgaver, hvis I har tid (ca. 20 – 30 minutter).

Kolofon:

Opgaverne og temaet er udarbejdet i samarbejde med dansklærer Charlotte Bjørkman Jensen, børnehaveklasseleder Hanne Damgaard Petersen og DR Ramasjang med undtagelse af ’Glad’, ’Vred’, ’Trist’ og ’Bange’, som er produceret af DR Skole og DR Ramasjang.