Nu skal det handle om at være glad. Hvordan føles det at være glad? Hvorfor kan man blive glad?
Se afsnittet her: Glad
Samtalespørgsmål
- •
Hvad tror I, gør Katrine og Thomas glade?
- •
Hvad gør dig glad?
- •
Hvordan prøver Katrine at gøre Thomas glad igen, da han har mavepine?
- •
Hvordan ville I prøve at gøre en ven glad?
- •
Hvorfor tror I, at Katrine siger, at det er godt, at man ikke hele tiden er glad?
- •
Hvordan ser man ud, når man er glad?
Tegneaktivitet
Hvordan ser man ud, når man er glad? Nu skal I tegne en person, der er glad, og hvorfor personen er glad. Når I er færdig med tegningen, skal I fortælle og vise de andre, hvad I har tegnet.
Brug eventuelt skabelonen med krop og ansigt, hvis børnene har svært ved at tegne en person. Find skabelonen her.
Legeaktivitet – ”Kongens efterfølger”
I skal nu lege ”Kongens efterfølger”, hvor børnene på skift laver bevægelser/dansetrin, der får dem i godt humør og gør dem glade. Sæt børnene sammen to og to, og sæt glad musik på. Første barn er ”kongen” og viser bevægelser. Den anden er ”efterfølger”. Når sangen er færdig, skifter børnene roller.
Når I har været igennem to sange, kan I eventuelt lade børnene få en ny makker at lave bevægelser med, hvis de har mere energi. Til sidst kan I snakke om, hvordan det føles at danse de glade bevægelser.
Brug gerne de glade sange fra Luk op Luk i, som du kan finde her.