Lyt efter trafikken, når du går over vejen.

Trafikken er fuld af lyde – lyden af ringklokker, biler der kører eller dytter, bakkende lastbiler og mennesker, der snakker.

Det er en ret god idé at kunne kende forskel på lydene, da det kan hjælpe til med at blive sikker i trafikken!

Har du hørt nogle lyde i trafikken? Har du selv lavet lyde i trafikken?

Hvorfor tror I, at det er godt, at man kan høre lyde fra trafikken?

Se med her, når Sikker & Søn øver sig i at kende trafikkens lyde.

Hvad glemte Sikker at gøre, da han ville hente basketballen?

Hvad tror I, at det er vigtigt at huske, når man skal gå over en vej?

Hvorfor tror I, det er vigtigt at lytte efter lyde i trafikken?

Hvordan tror I, at det lyder, når en bil er tæt på, eller når en cykelist ringer på ringeklokken?

Hvordan tror I, det lyder, når en bil kører, og når den holder stille?

Nu har I set, hvordan Sikker & Søn øver sig i at lytte efter trafikkens lyde. Nu skal vi lege med trafikkens lyde.

Kreativ opgave: Hvem laver lyden?

Alder: 4 – 6 år

Materialer:

  • Papir

  • Farveblyanter

Sådan gør I:

Tryk på en af lydknapperne herunder.

Nu skal I i børnegruppen snakke om, hvilken trafikant der lavede lyden.

Børnene vælger, hvilken lyd og trafikant de helst vil tegne.

Bagefter skal børnene præsentere deres tegning og lyd for resten af børnegruppen. Børnene kan selv prøve at efterligne lydene fra trafikanterne.

Leg: Hvor kommer lyden fra?

Alder: 4 – 6 år

Materialer:

En ringeklokke eller en basketbold/fodbold

Sådan gør I:

I Sikker & Søn – afsnittet øver Sikker sig i at bestemme afstanden, og hvor ”bilen” var henne ved at lytte. Det skal I også nu.

Find en ringeklokke eller en basketball.

Stil børnegruppen i et stort rum og bed dem om at lukke deres øjne. Nu skal de nemlig bruge deres ører!

Stil dig et sted i rummet og ring med ringeklokken eller drible med bolden. Nu skal børnene pege i, hvilken retning lyden kommer fra og råbe, om det er tæt på eller langt fra.

Hvis I bruger en basketball, kan I ligesom Søn drible hurtigt og langsomt rundt med bolden, så børnene kan vurdere, om bolden dribler hurtigt eller langsomt.

Hjælp børnene med at skiftes til at lave en lyd med ringeklokken eller bolden, som de andre børn skal gætte, hvor kommer fra.