Hvem er hurtig og langsom i trafikken?

En bil kan køre lynhurtigt, og en fodgænger går langsomt. Se med her, når Sikker & Søn lærer, hvem der er hurtige og langsomme i trafikken.

Ude i trafikken går det hurtigt! Biler, busser, cykler og løbehjul kan køre meget hurtigt, og derfor er det vigtigt, at man er god til at holde øje. Dette gælder også på legepladsen, hvor cykler, mooncars og løbende børn også kan komme forbi meget hurtigt!

Hvornår har du prøvet at køre helt vildt hurtigt?

Hvornår har du prøvet, at det går langsomt?

Hvem tror I, der er de hurtigste i trafikken?

Hvem tror I, der er de langsomste i trafikken?

Se med her, når Sikker & Søn undersøger, hvem der er hurtig og langsom i trafikken.

Hvilke ting skal man holde øje med, når man går?

Hvorfor tror I, at det er vigtigt, at man holder øje med biler og cykler, når man går?

Hvorfor tror I, at det kan være farligt, at en bil kører hurtigt, og man selv går langsomt?

Nu har I set, hvor hurtigt Sikker & Søn cykler og går. Nu skal vi finde hurtige og langsomme trafikanter.

Kreativ opgave: Tegn hurtige og langsomme trafikanter

Alder: 3 - 6 år

Materialer:

  • Tusser

  • Kopiark med tom vej. Find tegningen HER

Sådan gør I:

Hvem er hurtig og hvem er langsom i trafikken?

I kan bruge kopitegningen af den tomme vej til at tegne, hvilke trafikanter, der er hurtige, og hvilke trafikanter, der er langsomme.

Vis bagefter jeres tegninger til hinanden, og snak om, hvorfor nogle er hurtigere end andre.

Leg: Rød, gul, grøn – STOP!

Alder: 3 – 6 år

Materialer:

  • Kridt eller en lang snor

Sådan gør I:

Tegn to streger langt fra hinanden, eller leg legen mellem to vægge. Et barn bliver udvalgt til at være ”lyssignal”. ”Lyssignalet” stiller sig ved den ene væg med ansigtet mod de andre børn.

”Lyssignalet” råber ”rød, gul, grøn – STOP!”

Børnene må bevæge sig frem mod ”lyssignalet”, men når der bliver sagt ”STOP!” skal alle stå helt stille. De kan enten vælge at være hurtige og løbe eller være langsomme og gå.

Hvis ”lyssignalet” synes, at nogle bevæger sig, bliver de sendt tilbage til start.

Hvis man står helt stille, må man blive stående. Det barn, der først når hen og rører ”lyssignalet” har vundet og bliver ”lyssignal” i legens næste omgang.

Legen er med til at øve børnenes balance og lærer dem, at hvis man bevæger sig hurtigt, kan det være svært at stoppe – ligesom biler i trafikken har svære ved at stoppe end de langsomme trafikanter. Legen giver også en øget bevidsthed om at være opmærksom på andres bevægelser.