Del 2: Pas dyr med Ahmed

Ahmed bor i Isiolo i Kenya. Ahmeds familie er nomader. Det betyder, at de tit flytter deres telt, fordi de skal finde mad til alle deres dyr.

Ahmeds familie har mange dyr. De har både geder, får og kameler, og Ahmeds familie er nødt til at flytte rundt for at finde mad til alle dyrene.

I Kenya bor der mange vilde dyr som løver og hyæner, som gerne vil spise Ahmeds families dyr.

Det er Ahmeds job er at passe familiens dyr hver dag, så han går ikke i skole.

Nu skal I en tur med Ahmed rundt og se familiens dyr.

Samtalespørgsmål:

  • Hvilke dyr havde Ahmed og hans familie?

  • Hvordan passede Ahmed og hans familie på deres dyr?

  • Hvilke dyr tror I, at Ahmed og hans familie skulle beskytte deres dyr imod?

Tryk på pilene herunder og se, hvilke dyr, man blandt andet kan finde på Kenyas græssletter, og hvad dyrenes navne er på Swahili.

  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
  • (© Grafik: colorbox)
1 / 8

Kreativ opgave: Tegn og farvelæg Kenyas vilde dyr

I Kenya bor der mange vilde dyr, som vi kun ser i zoologiske haver herhjemme.

Nu skal I lave jeres egen savanne med dyr formet som jeres hænder.

Se eksempler på hånd-dyr her:

  • (© Grafik: Sofie Thybo)
  • (© Grafik: Sofie Thybo)
  • (© Grafik: Sofie Thybo)
1 / 3

Tegn jeres egne hånd-dyr til børnehavens savanne. Kan I finde på andre dyr end elefanten, giraffen og løven?

Leg: Bwana Simba

Bwana Simba er en leg, der minder om den danske børneleg ’Rød, gul, grøn stop’.

Sådan leger I:

  1. 1

    Vælg et barn eller en voksen til at være Bwana Simba, mens resten af børnene er antiloper.

  2. 2

    Lav en lang bane. I den ene ende står løven med ryggen til antiloperne. Den anden ende er ’hjem’. Her står antiloperne.

  3. 3

    Nu skal antiloperne spørge: ”Hvad er klokken, Bwana Simba?”

  4. 4

    Bwana Simba står med ryggen til og svarer antiloperne. Bwana Simba svarer eksempelvis, ”Klokken er 1.” Da må antiloperne gå 1 skridt frem.

  5. 5

    Antiloperne gentager deres spørgsmål og bevæger sig tættere og tættere på Bwana Simba.

  6. 6

    Når Bwana Simba bliver sulten, lyder svaret: ”Klokken er SPISETID!” Bwana Simba løber mod antiloperne for at fange en, og alle antiloperne løber tilbage til deres hjem.

  7. 7

    Hvis en antilope bliver fanget af Bwana Simba inden den når hjemmezonen, bliver den spist. Den fangede antilope bliver den nye Bwana Simba, når I starter legen igen.