Del 2: Hvem bestemmer legen?

Du ved med garanti, hvad det vil sige at lege ”fri leg”. Nu skal du prøve at lege på nye måder. Du skal lege på en diktatorisk måde og på demokratiske måder.

(© Matilde Huus)

Det kan være ret svært at blive enige om, hvem der må bestemme, uanset om man er barn eller voksen. Nu skal du høre om, hvad det vil sige at bestemme, og hvordan man kan være flere om at bestemme i en leg, derhjemme eller endda over et helt land.

Åbn og print teksten DIALOGISK LÆSNING OM AT BESTEMME, og lær om diktatur og demokrati som lege- og styreform.

Leg med demokrati

Nu har du hørt om, hvad det vil sige at være diktator, og du har lært, at demokrati betyder, at vi er fælles om at bestemme.

Nu skal hele klassen prøve nye måder at bestemme på og se, om klassen i fællesskab kan beslutte, hvilke lege vi skal lege i dag.

  • (© Maria Bjerre Linnemann)
  • (© Maria Bjerre Linnemann)
  • (© Maria Bjerre Linnemann)
  • (© Maria Bjerre Linnemann)
1 / 4

Fri leg: Brug HVEM BESTEMMER?-plakaten

Nu kan I kigge på HVEM BESTEMMER-plakaten. Print den ud i A3 og laminér den. Hæng den gerne op i klassen og i skolegården.

Med plakaten kan man øve sig i at finde en løsning på de konflikter, der kan opstå, når man i et frikvarter skal finde på en leg eller legens regler.