Velkommen til et nyt ultra:bit-skoleår!

Er du godt i gang med planlægningen af næste skoleår? Så skal du læse med her.

Vi udkommer nemlig med nye ultra:bit-forløb til 4.-8. klasse. Her får du en oversigt over de forløb, som er på tegnebrættet. Forløbene udkommer løbende, så følg med på dr.dk/ultrabit eller på DR Skoles facebook.

ultra:bit i forskernes fodspor: I det dybe hav

Forløbet er henvendt til 4.-6. klasse i natur/teknologi.

Vidste du, at 80 procent af havet er uopdaget? Det er især store dele af dybhavene, vi ikke har besøgt. Så vi ved ikke helt, hvad der gemmer sig i dybet. Men nu skal dine elever undersøge dybhavet nærmere. Gennem hele forløbet bliver de fulgt af en havbiolog-avatar, som guider dem gennem ultra:bits designprocesmodel. Eleverne skal nemlig designe noget teknologi, som havbiologen kan bruge i sin forskning af dybhavet.

Find forløbet HER.

ultra:bit i forskernes fodspor: Ud i rummet

Forløbet er henvendt til 7.-8. klasse i fysik/kemi.

Som noget nyt udkommer vi med et forløb til faget fysik/kemi. Dermed kommer endnu et fag med i ultra:bit. I forløbet skal dine elever med langt ud i rummet, søge efter liv og undersøge exoplaneter. Gennem hele forløbet bliver de fulgt af en astrofysiker-avatar, som guider eleverne gennem ultra:bits designprocesmodel. Eleverne skal nemlig efterligne og designe teknologier, som astrofysikeren kan bruge i sin forskning.

Find forløbet HER.

Naturvidenskabsfestivalen 2022

Forløbene ovenfor er en del af sporet 'I forskernes fodspor', som er en del af Astras naturvidenskabsfestival.

Temaet for Naturvidenskabsfestivalen 2022 er "Gådefulde verden" med fokus på Niels Bohr og 100-års jubilæet for hans nobelpris for atommodellen. Astra udkommer med mange forskellige forløb, hvor eleverne går på jagt med naturvidenskaben. I et af forløbene skal eleverne bruge BBC micro:bit til at undersøge Bohrs atommodel og finde ud af, hvilke materialer som er ledende, og hvordan en halvleder såsom dioderne på en BBC micro:bit fungerer. Se mere om Naturvidenskabsfestivalen her.

Skab fremtiden med ultra:bit

Glæd jer til efteråret, hvor 7. og 8. klasserne er inviteret med til en inspirerende læringsevent, som foregår i fremtiden! Eventen bliver afholdt den 9. november 2022.

Undervisningsforløbet og læringseventen sætter nemlig fokus på fremtidens jobs, hvor teknologi og it spiller en rolle. Forløbet kan bl.a. bruges tværfagligt, i emnet ’job og uddannelse’ samt som et åben-skole-forløb.

Formålet er at inspirere eleverne til at udforske fremtidsdrømme og uddannelser, samtidig med at de på en legende måde inddrager teknologi som en medspiller i fremtidens arbejde.

Du kan tilmelde dine elever til eventen her:

ultra:bit sover

Forløbet er henvendt til 7.-8. klasse i biologi og teknologiforståelse. Det udkommer efter efterårsferien.

I uge 44 sætter DR Ultra stort fokus på børns søvnvaner. ultra:bit er med, og udkommer med et forløb, hvor eleverne skal undersøge nærmere, hvordan teknologi både kan være en modstander og medhjælper i søvnen. Eleverne får viden om, hvordan søvn påvirker kroppen, inden de skal efterligne og designe teknologier, som kan hjælpe dem med at sove bedre.

Kunstig intelligens på sociale medier

Forløbet er henvendt til 7.-8. klasse i dansk og teknologiforståelse.

I dette forløb skal dine elever lære om kunstig intelligens også kaldet machine learning. Eleverne lærer at forholde sig kritisk til, hvordan algoritmerne påvirker den verden, de møder i deres digitale liv på godt og ondt. Undervejs ser eleverne explainer-videoer, analyserer deres feeds på sociale medier, prøver at træne en machine learning-model med BBC micro:bit og værktøjet (hjemmesiden) 'ultra:bit datatræneren'. Efterfølgende undersøger og diskuterer de virkelige cases, hvor machine learning-teknologien ikke har virket optimalt. Forløbets formål er at styrke elevernes digitale dannelse og kritiske stillingtagen.

Find forløbet HER.

Vi gør ultra:bit endnu mere tilgængeligt

Vidste du, at ultra:bit er lig med digital dannelse? Alle vores ultra:bit-forløb er med til at danne dine elever til at leve i en digital verden. Men vi har forløb, som er særligt digitalt dannende. Og dem vil vi gerne gøre lettere for dig at finde. Derfor arbejder vi lige nu på at samle de forløb, som giver den lidt ekstra i forhold til digital dannelse. Vi er klar med det nye overblik efter sommerferien, så følg med på dr.dk/ultrabit.

Nogle gange kan det være svært at tydeliggøre, at eleverne arbejder problem- og procesorienteret. Derfor har vi nu opdateret vores designprocesmodel, så det bliver endnu tydeligere for dig og dine elever, at I arbejder problem- og procesorienteret med ultra:bit. Vores designprocesmodel er nemlig det redskab, som hjælper eleverne igennem processen fra idé til færdigt produkt. Du finder vores opdaterede designprocesmodel her.