Spil videre: Hjælp forskning

Du er nu toptrænet til at spille pingvinens moderspil "Quantum Moves".

"Quantum Moves" er et såkaldt citizen science-spil. Forskerne har lavet nogle baner i spillet, og den måde du løser banerne på, er deres resultater.

Faktisk laver du forskningsresultater, når du spiller, som skal bruges til at bygge en supercomputer.

Der findes ingen dårlige gennemspilninger. Alle måder du spiller på, er vigtig data.

Nysgerrig? Quantum Moves er en del af ReGAMECUP hos ScienceAtHome, som har udviklet spillene. Kom igang med at spille Quantum Moves HER.

Din deltagelse i ReGAMECUP kræver en tilmelding. Det er fordi, at forskerne skal have din tilladelse til at indsamle data om den måde, som du spiller på.

Du vælger altså selv, om du vil give lov til, at du kan hjælpe med at bygge en supercomputer.

Pingvinen bliver flydende

Hvordan kan du bruge det, du lige har lært, i "Potential Penguin" i Quantum Moves? I Quantum Moves skal du flytte på en væske og få den til at stoppe igen, uden at den skvulper alt for meget.

Eksempel:

Det svarer til, at du går med et fyldt glas cola, der skvulper, fordi du går. Du har ikke lyst til at spilde og for at kompensere, gør du dine bevægelser lidt bløde. Sådan fjerner du energi fra systemet - og undgår skvulp.

En væske, der ruller i en skål, har samme dynamik som vores pingvin, der ruller i en skål.

I Potential Penguin kunne du fjerne energi fra systemet ved at ændre på isbjergets form. I Quantum Moves kan du ikke ændre form på din skål, men du kan flytte skålen fra side til side.

I pingvin-perspektiv, er det præcis det samme.

Hvordan skal jeg så bevæge min skål, så bolden stopper? Når pingvinen er på vej ned ad skålens kant, kan du ændre dens fart. Hvis du flytter skålen i samme retning som pingvinen, skubber du den, og giver den mere fart på. Hvis du derimod flytter skålen modsat pingvinen, så får pingvinen mindre fart på. Sådan fjerner du energi fra systemet.

Dig, Google Maps og computerintelligens

Forskerne finder den bedste løsning på et problem, hvor vi bruger både den menneskelige logik og intuition og computeres optimeringskraft. Det kaldes hybridintelligens.

Når du skal vælge mellem tre ruter på Google Maps, tager du et valg – du vælger den rute, som passer dig bedst. Det er ikke nødvendigvis den korteste, men kan være den flotte langs søen, som undgår vejarbejdet. Det er den bedste rute for dig.

En computer har ikke dit instinkt, og kan ikke afgøre den smarteste vej i et kompliceret landskab. Men hvis du udpeger den grovkornede rute for den, så kan computeren optimere din rute; finpudse den så præcist, som du slet ikke selv har mulighed for.

Hydbrid-klogskab

Når du først har udpeget den grovkornede rute, så kan computeren eksempelvis på forhånd beregne en nøjagtig sti for dig med den mest prima asfalt, hvis du nu har valgt at tage ruten på rulleskøjter.

Kombinationen af din intuition; grovruten, og computerens regnekraft; fin-skalaruten, giver en superstærk løsning på dit problem.

Dét er hybridintelligens.

Og det er det, som du hjælper forskerne med at indsamle data til at opbygge, når du spiller Quantum Moves.

I Quantum Moves skal du så effektivt som muligt hente en væske og få den til at stå stille igen. Det var præcis det samme, du skulle i Potential Penguin.

Sådan spiller du Quantum Moves

Få mere indføring i, hvordan du bedst spiller Quantum Moves, ved at se med i videoklippene nedenfor.

Quantum moves bane 1: Transport it

Quantum Moves level 1

Forestil dig, at din lærer kommer gående hen ad gangen med en kaffekop i hånden. Kaffen skvulper fra side til side, og din lærer prøver at få den til at stoppe for ikke at spilde.

Det er faktisk lidt det,der sker i denne bane. Hvordan vil du flytte denne ”væske” hurtigst muligt, for at undgå at den flyder ud over kanten?

Tip: Sæt ”Current time factor” helt til venstre, så går det langsomt.

Quantum Moves bane 2: Make it stop.

Quantum Moves level 2

Alt det du lærte om energiomdannelse i Potential Penguin, skal du nu prøve at overføre til denne bane, som handler om at få væsken til at stoppe med at skvulpe.

Du skal fjerne energi fra systemet hurtigst muligt, og uden væsken løber over kanten. Prøv om du kan få din væske til at ligge stille indenfor den gule kurve. Tænk over: Hvordan er det, du skal bevæge skålen?

Quantum Moves bane 3: Bring home water

Quantum Moves level 3

Nu skal du spille den virkelige videnskabelige bane. Det er denne bane, hvor forskere indsamler data. Du kan intet gøre forkert. Alle dine gennemspilninger er lige vigtige for videnskaben. Du er forskeren her. Væsken, du flytter på, er en kvantemekanisk væske, der har specielle egenskaber. Hvis du for eksempel sætter de to skåle lige ved siden af hinanden, vil væsken flyde op over kanten fra den ene skål til den anden. Dette kvantemekaniske fænomen kaldes tunnelering. Prøv, om du kan se tunnelering. Nu skal du samle den viden, du har fået fra de to forrige baner ”Transport it” og ”Make it stop”. Du skal hente væsken, transportere den fra a til b og få den til at stoppe igen, sådan at den ligner den gule kurve.

Tid til menneske-computer samarbejde: Optimering Fordi dette er en forskerbane, får du også en ny egenskab. Du får en optimeringsknap. Hvis du trykker på knappen, hjælper computeren dig med at lave en endnu bedre løsning - ligesom stien med prima asfalt til din tur på rulleskøjter.

I spillet skal du øve dig i at tranportere og stoppe væsken, for så derefter at optimere dine bevægelser, med hjælp af optimatiserings-knappen, så din væske ligner den gule kurve mest muligt.

Du angiver altså grov-ruten, og trykker så på knappen for "Computer, do your thing".

Du kan få en høj score på to måder: Enten ved at flytte væsken hurtigt, og bruge mange optimeringer, eller ved at flytte væsken langsomt, og brug få optimeringer - men husk: forskerne er glade for alle scores.

Spil også gerne de andre baner, og tag del i forskning om kvantecomputeren, Bose-Einstein-Kondensater og citizen science gameplay, på ScienceAtHomes hjemmeside.

God fornøjelse!