Trin: Opgaver til mellemtrin
Fag: Dansk, sundheds- og seksualundervisning og familiekundskab
Opgave 1: Tryghed på sociale medier
Læringsmål: Eleverne kan diskutere, hvad der skaber tryghed på nettet.
Varighed: 1 lektion (45-60 minutter)
Se klippene:
I grupper på tre til fire elever:
Her følger nogle udsagn, der handler om, hvad der har betydning for, at man føler sig tryg på nettet.
Lav en liste i gruppen, hvor I prioriterer det vigtigste udsagn først og det mindst vigtige udsagn nederst.
I skal kunne argumentere for jeres valg af rækkefølge.
Hvad gør dig tryg på sociale medier?
- •
At man ved, hvem der kan se det, man lægger op
- •
At man kun lægger billeder op, som man synes alle må se
- •
At man ikke lægger billeder op, hvor man ikke har så meget tøj på
- •
At man ikke deler billeder af andre, der ikke har så meget tøj på
- •
At man ikke skriver negative kommentarer til hinanden
- •
At man ikke skriver anonymt til hinanden
- •
At man har haft undervisning om sociale medier
I klassen:
Grupperne fremlægger deres prioriterede liste og argumenterne for rækkefølgen. I klassen kan I herefter tale om:
- •
Hvordan kan man passe på sig selv på sociale meder?
- •
Hvordan kan man passe på hinanden på sociale medier?
- •
Hvem kan tale med, hvis man oplever noget ubehageligt på sociale medier?
- •
Hvordan kan man beskytte sit privatliv på sociale medier?
Opgave 1: Likes og følgere
Læringsmål: Eleverne kan lave interviews, der sætter fokus på dilemmaer og udfordringer omkring likes og følgere på sociale medier.
Tid: 1 lektion (45-60 minutter)
Se klippene:
I klassen:
Tal i klassen om disse spørgsmål:
- •
Hvad betyder ”Instafame”?
- •
Hvad synes Johanne, der er godt ved at have mange følgere på Instagram?
- •
Hvad kan være svært på Instagram og andre sociale medier?
- •
Er det vigtigt at få likes for det, man ligger op på sociale medier?
- •
Hvad fortæller de unge i klippene om de følelser, man kan få, når man får et like?
- •
Hvad fortæller de unge i klippene om de følelser, man kan få, når man ikke får likes?
I grupper på fire elever:
Interview hinanden to og to.
Interviewet skal handle om likes og følgere.
Brug disse spørgsmål i interviewet og find selv på flere:
- •
Er det vigtigt at få likes? Hvorfor/hvorfor ikke?
- •
Er det vigtigt at have mange følgere? Hvorfor/hvorfor ikke?
- •
Hvordan føles det at få mange likes?
- •
Hvordan ville det være, hvis man ikke kunne like hinandens billeder og kommentarer?
- •
Hvad kan man gøre, hvis man ikke får likes på de ting, man lægger op?
Opgave 3: Mobning på sociale medier
Læringsmål: Eleverne kan opstille ideer til, hvordan man kan forebygge og håndtere mobning på nettet.
Tid: 1 lektioner (45-60 minutter)
Se klippet:
I grupper på tre til fire elever:
Undersøg, hvad der er lovligt og ulovligt at dele og skrive på nettet.
I klassen:
Tal i klassen om:
- •
Hvornår er det lovligt at dele billeder på nettet?
- •
Hvornår er det ulovligt at dele billeder på nettet?
- •
Hvad er det ulovligt at skrive til andre på nettet?
- •
Hvad kan få nogen til at oprette en hadeside om en anden person?
- •
Hvad kan man gøre, hvis man ser en hadeside på nettet?
- •
Er der et hårdere sprog på sociale medier end i hverdagen i klassen?
- •
Er der noget, der er særligt ubehageligt ved digital mobning?
- •
Hvad kan man gøre, hvis man oplever, at andre bliver mobbet på et socialt medie?
- •
Hvad kan man gøre, hvis man selv oplever at blive mobbet på et socialt medie?
Opgave 4: Privatliv på nettet
Læringsmål: Eleverne kan udarbejde en guide til, hvordan forældre kan understøtte børns trivsel på sociale medier.
Tid: 2 lektioner (1 ½ - 2 timer)
Se klippet:
I klassen:
Tal om følgende spørgsmål i klassen:
- •
Hvad fortæller undersøgelser om, hvorfor unge søger væk fra Facebook?
- •
Er det en god idé at være venner med sine forældre på sociale medier? Hvorfor/hvorfor ikke?
- •
Er det okay, at forældre lægger billeder af deres børn på sociale medier uden at spørge børnene om lov? Hvor går din grænse?
- •
Hvis man er ven med sin forælder/sine forældre på Facebook, må forældrene så gerne like og kommentere det, man lægger på sin profil?
- •
Hvad kan forældre gøre for at respektere børns privatliv på nettet?
I grupper på tre til fire elever:
Lav en guide til forældre med gode råd til, hvordan de hjælper deres børn med at trives på sociale medier.
I klassen:
I kan samle gruppernes råd til forældre i ”Klassens guide til forældre på nettet”, som efterfølgende kan deles ud til forældrene i klassen.