Hvad kan give mistrivsel?

Se klippene og følg opgaverne. I skal blandt andet tage en selfie, lave et teaterstykke og skrive et brev.

Opgave 1 - Ord kan gøre ondt

SE klippet ’Kroppen kan blive syg af ord’ LÆS: Ord kan ikke kun gøre jer kede af det, men kan også gøre jeres kroppe syge. Forskeren Pernille Due siger i klippet, at mobning og onde ord har stor betydning for både psykisk og fysisk trivsel. Ordene påvirker også, hvem man bliver som voksen.

SNAK om spørgsmålene i grupper. Husk, at alle i gruppen skal have taletid.

  1. 1

    Hvad synes I om, at forskerne har fundet ud af, at mobning også påvirker kroppen?

  2. 2

    Hvordan ville I have det, hvis der i hvert frikvarter var nogle, der talte grimt til jer?

  3. 3

    Hvordan tror I, at jeres kroppe ville reagere, hvis I blev talt grimt til hele tiden?

  4. 4

    Hvad kan I gøre, hvis I oplever, at andre bliver talt grimt til?

  5. 5

    Hvad kan I gøre, hvis der bliver talt grimt til jer?

LAV en video (Praktisk opgave)

GÅ sammen to og to.

LAV en video, som handler om, at ord kan gøre dig syg. I må selv bestemme, hvordan videoen skal laves.

Har I ingen ideer, kan I få inspiration her:

  • LAV et skuespil med en situation, hvor en person bliver talt grimt til. Hvad sker der med personen?

  • LAV interview med forskellige elever fra skolen. Har de prøvet at blive talt grimt til? Hvad skete der med dem?

  • LAV interview med nogle voksne fra skolen. Har de prøvet at blive mobbet som børn? Hvad skete der? Påvirker det dem stadig?

Opgave 2 – Er jeg pæn nok?

LÆS: Pigerne i klippet fortæller, at der er noget ved deres kroppe, de ikke kan lide. De siger også, at mennesker på Instagram ser meget bedre ud.

DISKUTÉR i små grupper:

  1. 1

    Hvorfor tror I, at nogle piger og drenge er glade for deres kroppe, når andre ikke er?

  2. 2

    Synes I, at det er vigtigt at se ud som de kendte på sociale medier?

  3. 3

    Hvad tror I, det gør ved én, hvis man ikke kan lide sin krop?

  4. 4

    Hvordan tror I, at kroppen vil reagere, hvis man aldrig kan lide sin krop?

  5. 5

    NÆVN to ting, I er glade for ved jeres kroppe.

  6. 6

    Hvad kan man gøre, hvis man ikke tror, man er pæn nok?

TAG en selfie (Praktisk opgave)

  • TAG et billede af jer selv.

  • KOPIER det, så I har to ens billeder.

  • LÆG et filter over det ene.

  • SAMMENLIGN billedet uden filter med billedet med filter.

  • SNAK om, hvorfor I tror, at man tit vælger at lægge filter på de billeder, man lægger op på de sociale medier.

KIG på de to billeder nedenfor. De viser det samme. Det ene er dog kun et udsnit.

Dette tilsyneladende perfekte billede er kun en lille del af et stort køkkenrod. Men det udvalgte billede viser kun det perfekte. (Foto: © Mette Scheel Persson)

DISKUTÉR:

  1. 1

    Hvilket billede er pænest?

  2. 2

    Hvorfor lægger man udsnittet på Instagram i stedet for hele billedet?

  3. 3

    Hvilket billede viser sandheden bedst? Tag flere billeder selv og diskutér det sammen.

Opgave 3 – Online chikane gør skade

LÆS: En ud af fire børn i 7. klasse har oplevet, at der er billeder eller videoer af dem på sociale medier, uden de har givet lov. En ud af 20 børn har også prøvet, at andre skriver grimme ting om dem.

DISKUTÉR i grupper:

  1. 1

    Hvordan ville I have det, hvis I modtog hadebeskeder?

  2. 2

    Hvordan tror du, kroppen reagerer på beskederne?

  3. 3

    Er det i orden at skrive hadebeskeder? Hvorfor/hvorfor ikke?

  4. 4

    Nogle synes, at når det er på skrift, så er det ikke så slemt. Er I enige? Betyder det, at det er okay at skrive hadebeskeder?

  5. 5

    Hvorfor tror I, at nogen skriver grimme ting og hadebeskeder?

  6. 6

    Hvad skal man gøre, hvis man modtager hadebeskeder, eller hvis der er nogen, der skriver grimt om en?

Find eksempler på nettet (Praktisk opgave)

SE klippet 'Digital Mobning - Center for Rummelighed' og læs artiklen:

DISKUTÉR i grupper:

  1. 1

    Ville I foretrække, at de sociale medier aldrig var blevet opfundet? Hvorfor/hvorfor ikke?

  2. 2

    Har I oplevet, at folk taler grimt om hinanden på nettet?

  3. 3

    FIND eksempler på nettet, hvor folk taler grimt om hinanden. Synes I, at det er i orden?

  4. 4

    Hvordan får det jer til at føle, når I ser eller hører om de grimme beskeder?

  5. 5

    Er det nødvendigt at tale sådan til hinanden? Hvad kan man gøre i stedet?

Opgave 4 - Ingen legekammerater

LÆS: I klippet møder vi Oliver, der på et tidspunkt i sit liv var ensom. Han følte sig tom og følte sig intet værd. Der er ingen børn, der har lyst til at være ensomme, og selvom det er svært, er det vigtigt at få hjælp fra andre.

DISKUTÉR i grupper:

  1. 1

    Man kan godt være sammen med en masse mennesker og stadig føle sig ensom. Man kan også være alene uden at føle sig ensom. Hvad betyder det at være ensom for jer?

  2. 2

    Hvordan tror I, det føles at være ensom?

  3. 3

    Hvordan tror I, at kroppen reagerer, hvis man tit føler sig ensom?

  4. 4

    Hvad skal man gøre, hvis man føler sig ensom?

  5. 5

    Hvad ville I gøre, hvis en af jeres klassekammerater følte sig ensom?

  6. 6

    VURDER, hvad gode venskaber er. Hvad betyder det at have en god ven?

  7. 7

    Kan man have for mange venner? Hvorfor/hvorfor ikke?

Søde ord skal deles (Praktisk opgave)

LÆS: Nogle gange tror man, at andre ikke synes noget godt om en, selvom det slet ikke er sandt.

Opgave:

  • SKRIV en sød ting på en post-it om ALLE de andre i klassen. Det kan være noget, I synes, de er gode til, eller hvordan de er som personer. Det kan også være noget, I beundrer ved den anden.

  • GÅ op til tavlen en efter en. Alle de andre skal nu sætte deres søde besked på personen ved tavlen. Det gentages indtil alle har været oppe og fået søde beskeder på sig.

  • TAG sedlerne af tøjet, når I har fået fra alle i klassen.

  • KLISTRE sedlerne på et papirark. Dette ark sætter I ind en mappe, som I gemmer. Mappen kan nu ligge i jeres klassekasse, eller I kan tage den med hjem. Hvis I engang bliver kede af det, kan I altid tage den frem og se alle de dejlige og søde beskeder fra jeres klassekammerater.

Opgave 5 – Dårlig stemning derhjemme

LÆS: Fridas forældre skændes rigtig meget. Det gør ikke bare forældrene ulykkelige, men også Frida. Hun går og tænker på det hele tiden og er ked af det. Men hun ved ikke, hvad hun skal gøre. Hendes veninder hjælper hende og mener, at Frida skal tale med sine forældre.

DISKUTÉR i grupper:

  1. 1

    Hvordan vil I råde jeres ven eller veninde, hvis hans/hendes forældre skændes meget, og det generer din ven eller veninde?

  2. 2

    Hvordan tror I, jeres krop reagerer, hvis jeres forældre skændes hele tiden?

  3. 3

    Når forældre skændes, betyder det så nødvendigvis, at de skal skilles?

  4. 4

    Hvad tror I, der ville ske, hvis I talte med jeres forældre om, at de skændes for meget?

Lav et teaterstykke (Praktisk opgave)

LÆS: Hvis man går og er ked af en situation, er det bedst at gøre noget ved den. Men det kan være meget svært.

LAV et lille teaterstykke i små grupper. I stykket skal Frida fortælle sine forældre, at hun synes, at de skændes for meget.

DISKUTÉR:

  1. 1

    Hvad sker der?

  2. 2

    Hvordan får hun det sagt?

  3. 3

    Hvordan har hun det bagefter?

  4. 4

    Hjalp det Frida?

SPIL teaterstykket for resten af klassen.

Opgave 6 - Mor eller far er syg

LÆS: I klippet møder vi Maria, hvis mor er meget syg. Caroline har også prøvet at have en syg mor. Heldigvis er Carolines mor blevet rask igen, men frygten for sygdom lurer stadig. Maria mener, at man ikke skal fokusere så meget på det, fordi hun bliver ked af det.

DISKUTÉR :

  1. 1

    Hvad kan klassen gøre for at hjælpe en elev, der oplever sygdom i familien?

  2. 2

    Hvad kan man gøre som klassekammerat?

  3. 3

    Bør man snakke om det eller lade være? Hvad er fordelene/ulemperne ved det?

  4. 4

    Hvad tror I, at I selv ville foretrække?

Skriv et brev (Praktisk opgave)

SKRIV et brev til Maria eller Caroline to og to.

DISKUTÉR:

  1. 1

    Hvad tror I, de ville blive glade for at læse i brevet?

  2. 2

    Hvordan vil I formulere det?

  3. 3

    Hvordan ville I kunne inddrage Maria eller Caroline i aktiviteter, så de ikke føler sig alene?

  4. 4

    Hvad ville I gøre, hvis I så dem være alene og virke kede af det?