LÆS: Hvis man mistrives i en længere periode, kan det give stress. Hvad er stress, og hvad gør det ved kroppen? Bliv klogere på det i opgaverne herunder.
Opgave 1 - Hvad er stress?
- •
SE alle klippene igennem og se denne tegneserie.
- •
GÅ sammen i grupper på 2-4 personer.
- •
BESKRIV kort de 8 symptomer på stress.
- •
LAV ordkort til hver af de 8 symptomer. Ordkortene skal kunne bruges til at forklare elever i 4. klasse, hvad ordet på kortet betyder.
Opgave 2 - Stress i kroppen
LÆS: Klippene i klipsamlingen og tegneserien fortæller, hvordan stress opstår som en forsvarsreaktion.
- •
TEGN din egen model af menneskekroppen og brug den til at forklare, hvordan hormoner og gener påvirker kroppen, når vi bliver stressede. Du kan printe en model af menneskekroppen her.
BRUG eventuelt disse syv begreber på din model:
- 1
Binyrebarkhormon
- 2
Stresshormon / Cortisol
- 3
COMT
- 4
Dopamin
- 5
VAL / MET
- 6
Amygdala / Pandelap
- 7
Mave-hjerneakse
Opgave 3 - Hvor farligt er stress?
SE klippet "Chris MacDonald om hvor farlig stress er"
DISKUTÉR i gruppen:
- 1
Hvad er, ifølge Chris MacDonald, problemet med vores fysiologiske respons på stress?
- 2
Hvordan er den moderne verdens “trusler” forskellige fra tidligere tiders - og hvilken betydning har det for vores stress-respons?
- 3
UNDERSØG og SNAK om, hvilke ting i jeres hverdag, der kan være med til at udløse den stress-respons, som Chris MacDonald taler om.
- 4
LAV en liste over 5 ting, I mener, er de største “trusler” i jeres hverdag.
Opgave 4 - Fra stress til depression
SE klippet ”Når stress bliver til depression”
- •
FORKLAR med jeres egne ord, hvilke forandringer der kan ske i hjernen, hvis den påvirkes af stress igennem længere tid.