Overordnet
Temaet og de tilhørende elevopgaver henvender sig primært til undervisningen i samfundsfag i udskolingen.
Forløbet strækker sig over 6-12 lektioner (af 45 minutter) afhængigt af vægtningen og elevernes faglige formåen. Det er desuden muligt at anvende forløbet i forbindelse med fagdage/temadage.
Udgangspunktet er, at eleverne sætter sig foran en computer/tablet og læser hele artiklen med de tilhørende klip, inden de går i gang med selve opgaven.
Det er nødvendigt, at eleverne har en computer/tablet til rådighed under hele forløbet, da de får brug for at kunne gense klippene undervejs.
Fælles Mål
Politiske partier og ideologier
- •
Eleven kan identificere ideologisk indhold i politiske udsagn og beslutninger
- •
Eleven kan analysere den aktuelle parlamentariske situation og partiernes indbyrdes placering
- •
Eleven har viden om politiske ideologier og grundholdninger
- •
Eleven har viden om politiske partier, deres grundholdninger og mærkesager
Bemærkninger til elevopgaverne
Organisation: Eleverne arbejder sammen i grupper af 3-4 elever.
Opgaverne er en blanding af forståelsesspørgsmål og diskussionsoplæg. Det er vigtigt, at der gives rum til, at eleverne kan ytre sig og tage personligt stilling.
Gruppearbejdet anvendes til en efterfølgende gennemgang og diskussion på klassen.
Varighed: 1-2 lektioner.
Bemærkninger til elevopgaverne
Organisation: Individuelt arbejde.
Lærerstyret klassedebat til sidst:
På hvilke områder, synes I, det er mest rimeligt at spare? Er der områder, som helt skal fredes i en sparerunde, hvis man spørger jer?
Varighed: 1 lektion af 45 minutter.
Bemærkninger til elevopgaverne
Organisation: Pararbejde med efterfølgende diskussion på klassen. Varighed: 1-2 lektioner.
Bemærkninger til elevopgaverne
Organisation: Pararbejde med efterfølgende gennemgang på klassen.
Varighed: 1 lektion af 45 minutter.
Bemærkninger til elevopgaverne
Organisation: Gruppearbejde. Efterfølgende plenum med gennemgang og fremlæggelse af synspunkter.
Varighed: 1-2 lektioner.
Bemærkninger til klipsamlingen
Klipsamling med 24 forskellige mærkesager. Den er lavet som et supplement til det undervisningsmateriale som Undervisningsministeriet og Folketingets Administration har lavet i forbindelse med Skolevalget 2019. Find deres gratis undervisningsforløb HER.
Forslag til inddragelse af danskfaget:
Ud over de konkrete opgaver er der mulighed for at inddrage andre fagdiscipliner i arbejdet med temaet, hvis tiden og rammerne er til det.
Det er oplagt at inddrage danskfaglige discipliner som kommunikationsanalyse (Ciceros pentagram), appelformer (etos, patos, logos) og argumentation (Toulmin, påstand – belæg – hjemmel).
Kommunikationsanalysen og appelformerne er særligt aktuel i forhold til klippene med politikere og ungdomspolitikere. Derudover kan man med fordel bede eleverne anvende Toulmins argumentationsprincipper, når de selv skal argumentere.
Skriftlige opgaver, fx:
- Skriv et brev til verdens ledere
- Skriv et debatindlæg til en avis
- Skriv et blogindlæg
Suppler undervisningen med flere klipsamlinger
En stor del af den politiske kommunikation mellem vælgere og politikere foregår i dag i massemedierne og de nye sociale medier. I dette tema HER finder I klip om politisk professionalisering, retorik og troværdighed, spin og etik.
Kolofon:
Elevopgaver og lærervejledning er lavet af lærer Anne Hyldgaard Larsen i samarbejde med journalist Lene Vendelbo.