Elevopgaver - Ideologier

Elevopgaver 1-5 Materialet henvender sig til udskolingen i faget samfundsfag

KORT OM IDEOLOGIER

En ideologi er et sammenhængende sæt ideer om, hvordan samfundet bør være indrettet. Socialisme og liberalisme er eksempler på ideologier.

De fleste partier bekender sig en bestemt form for ideologi, men der findes også eksempler på partier, som ikke gør det.

Når partier ikke kan blive enige, er det ofte fordi de har vidt forskellige syn på, hvilke opgaver staten skal løse. De mener også tit noget forskelligt med begreberne ”frihed” og ”lighed”.

OPGAVE 1:

Løses gruppevis.

Man placerer ofte partierne på en skala, som går fra højre til venstre. Gennemgå i fællesskab i klassen, hvad det betyder, at et parti er henholdsvis højreorienteret eller venstreorienteret. Diskuter efterfølgende i klassen.

1. hvilke opgaver i samfundet, staten skal have ansvaret for?

I kan fx diskutere:

  • Hvis du bliver syg, skal staten så give tilskud til, at du kan blive opereret på et privathospital? Hvorfor - hvorfor ikke?

  • Skal vuggestuer og børnehaver drives af staten eller private virksomheder? Hvorfor - hvorfor ikke?

  • Hvem har ansvaret for at aktive arbejdsløse? Staten eller private virksomheder/organisationer?

OPGAVE 2:

Inddel klassen i grupper. Få fat i Venstres og Socialistisk Folkepartis (SF) programerklæringer ved enten at sende bud efter en folder eller ved at søge på partiernes hjemmesider.

Find ud af, hvad de to partier mener om:

  • Privat ejendomsret (private ejer ejendom, jord, maskiner etc.).

  • Markedsøkonomi (private ejer virksomhederne, og udbud/efterspørgsel regulerer, hvor meget varer og tjenesteydelser koster)

  • Økonomisk lighed (hvor meget skal staten omfordele for at give folk lige muligheder?)

  • Frihed (fx det ideelle forhold mellem stat og borger)

Placer de to partier på en højre-venstreskala. Hvordan kan man dele partierne i Folketinget op efter andre kriterier? Begrund jeres svar.

OPGAVE 3:

Løses gruppevis.

Gå i grupper. Diskuter hvad begrebet "frihed" betyder for dig?

Se og hør klippene:

Spørgsmål:

1. Hvad siger Venstre om det ideelle forhold mellem stat og borger?

2. Er det det samme frihedsbegreb, som du selv kom frem til?

Opgaver:

1. Find ligheder og forskelle mellem Socialdemokraternes og Venstres syn på forholdet mellem stat og borger.

2. Kom også med forklaringer på, hvorfor der er forskel på de to partiers opfattelse. Undersøg fx, hvad de to partier forstår ved begreberne ”frihed” og ”lighed”.

3. Hvilken ideologisk retning tilhører de to partier? Fremlæg for klassen.

4. Lav fx et rollespil, hvor de to forskellige opfattelser af frihed, lighed og forholdet mellem stat og borger præsenteres. I kan også interviewe to lokale politikere fra forskellige partier. I bestemmer selv formen.

OPGAVE 4:

Kan løses i par eller i grupper.

Skriv fem spørgsmål ned, som du gerne vil have svar på i forbindelse med begrebet ”ideologi”. Byt spørgsmål med din sidemand til højre eller en anden gruppe.

Besvar nu din sidemands eller den anden gruppes spørgsmål. Fremlæg svarene for klassen.

Sammenlign jeres spørgsmål: Hvilken viden giver spørgsmålene om ”ideologier”.

Vælg nu en ideologi, fx liberalisme, socialisme, konservatisme... Skriv igen fem spørgsmål ned, som du gerne vil have svar på om den ideologi, som du har valgt at arbejde med. Byt seddel med sidemanden til venstre eller en anden gruppe. Fremlæg ved i fællesskab at lave en brainstorm på tavlen.

Giver øvelsen ideer til et større projekt, som I kan arbejde med på længere sigt? Skriv ideerne ned på en liste og gem den til senere opgaver.

OPGAVE 5:

Gennemgå i fællesskab i klassen, hvad man forstår ved ideologierne: socialisme og liberalisme.

Inddel derefter klassen i fire grupper. Hver gruppe skal oprette en bod på skolen, hvor jeres kammerater kan købe frokost og drikkevarer.

Gruppe 1: Har en klassisk liberalistisk grundholdning

Gruppe 2: Har en klassisk socialistisk grundholdning.

Gruppe 3: Har en konservativ grundholdning.

Gruppe 4: Har en socialliberal grundholdning.

Hver gruppe skal sende et oplæg til jeres skoleleder om, hvordan I vil drive boden. Hun kræver at få at vide, hvordan de enkelte grupper forholder sig til følgende punkter:

  • Hvem skal bestemme, hvad der skal sælges i boden? Skal der fx kun sælges økologiske varer? Må der sælges sodavand og slik, som feder? Må der sælges øl?

  • Skal boden give overskud? Hvem skal have overskuddet? Skal I dele det?

  • Skal skolen give økonomisk støtte til boden? Hvor meget må skolen så blande sig i bodens drift?

  • Hvem skal gøre rent og hente råvarer, og hvordan opfyldes kommunens hygiejneregler? (Hvad siger de i øvrigt?)

  • Hvem skal arbejde i boden?

Fremlæg for klassen. Hvilken bod ville du helst stå i - den klassisk liberale, den socialistiske eller, den konservative eller den socialliberale? Begrund din holdning.

Hver gruppe skal også lave en reklameplakat eller en reklamefolder for deres bod. Plakaten eller folderen skal afspejle gruppens grundholdning (klassisk liberale, socialistiske eller socialliberale). Diskuter i fællesskab i klassen, om og hvordan folderen/plakaten gengiver gruppens grundholdning.