Introduktion: Demokrati betyder folkestyre og kommer af de græske ord demos (folket) og kratein (herske). Det betyder i princippet, at alle er lige eller har lige ret. Opgaven her handler om grundlaget for det moderne, danske demokrati.
Det lærer I:
- Det moderne demokratis historie
- Grundprincipperne for det danske demokrati
- Din egen rolle i det danske demokrati
Læs artiklen: Få styr på demokratiet
Se klippene i artiklen:
- •
Ungdomspolitikere svarer på, hvad de ser som de største trusler mod demokratiet.
- •
Elever fra 9. klasse på Bagsværd Skole fortæller, hvornår de mener, man skal have stemmeret.
Spørgsmål:
Arbejd med spørgsmålene i grupper på 3-4 elever. Bagefter gennemgår I pointerne og debatterer på klassen.
1.
- Hvad er grundloven?
- Hvad betyder "magtens tredeling"? - Og hvad er dens fordele?
- Hvad er de væsentligste forskelle på den oprindelige grundlov fra 1849 og den version af loven, der gælder i dag?
2.
Ungdomspolitikerne bliver i klippet spurgt, hvad der er den største trussel mod vores demokrati. Deres svar er meget forskellige.
- Hvordan kan det være, der er så stor forskel?
- Hvordan hænger den enkelte politikers udtalelse sammen med det, I ved om de partier, de er repræsentanter for?
3.
Eleverne fra Bagsværd skole bliver spurgt, fra hvilken alder de mener, det er passende at have stemmeret.
- Hvad mener I? En af eleverne mener, man skal ændre på den nuværende ordning.
- Hvilke argumenter findes der for at sænke aldersgrænsen for stemmeret? Hvilke findes der imod?
- Kunne man forestille sig at gå i den anden grøft og hæve aldersgrænsen? Forbered gode argumenter til klassedebat.
4.
Afslut med at gennemføre quizzen, for at se, om du har fået styr på demokratiet (individuel øvelse).
---------------------------------