Elevopgaver - få styr på demokratiet

Introduktion: Demokrati betyder folkestyre og kommer af de græske ord demos (folket) og kratein (herske). Det betyder i princippet, at alle er lige eller har lige ret. Opgaven her handler om grundlaget for det moderne, danske demokrati.

Det lærer I:

- Det moderne demokratis historie

- Grundprincipperne for det danske demokrati

- Din egen rolle i det danske demokrati

Se klippene i artiklen:

  • Ungdomspolitikere svarer på, hvad de ser som de største trusler mod demokratiet.

  • Elever fra 9. klasse på Bagsværd Skole fortæller, hvornår de mener, man skal have stemmeret.

Spørgsmål:

Arbejd med spørgsmålene i grupper på 3-4 elever. Bagefter gennemgår I pointerne og debatterer på klassen.

1.

- Hvad er grundloven?

- Hvad betyder "magtens tredeling"? - Og hvad er dens fordele?

- Hvad er de væsentligste forskelle på den oprindelige grundlov fra 1849 og den version af loven, der gælder i dag?

2.

Ungdomspolitikerne bliver i klippet spurgt, hvad der er den største trussel mod vores demokrati. Deres svar er meget forskellige.

- Hvordan kan det være, der er så stor forskel?

- Hvordan hænger den enkelte politikers udtalelse sammen med det, I ved om de partier, de er repræsentanter for?

3.

Eleverne fra Bagsværd skole bliver spurgt, fra hvilken alder de mener, det er passende at have stemmeret.

- Hvad mener I? En af eleverne mener, man skal ændre på den nuværende ordning.

- Hvilke argumenter findes der for at sænke aldersgrænsen for stemmeret? Hvilke findes der imod?

- Kunne man forestille sig at gå i den anden grøft og hæve aldersgrænsen? Forbered gode argumenter til klassedebat.

4.

Afslut med at gennemføre quizzen, for at se, om du har fået styr på demokratiet (individuel øvelse).

---------------------------------