Elevopgaver Materialet henvender sig til udskoling.
OPGAVE 1:
Se klippene:
Spørgsmål:
1. Hvad er en økonomisk boble, og hvad sker der, når den springer?
OPGAVE 2:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Hvorfor køber folk færre fødevarer?
2. Giv et par eksempler på hvordan "krisen kradser" hjemme hos dig?
- a. Hvad kan du gøre for at hjælpe samfundet ud af krisen?
- b. Tænker du over, hvad du bruger dine penge på?
- c. Hvad gør staten for at hjælpe Danmark ud af krisen?
Se også klippet:
OPGAVE 3:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Undersøg hvor mange i klassen, der har fritidsjob.
2. Begrund, hvorfor danskerne er villige til at gå ned i løn.
3. Undersøg, hvorfor medarbejderne i "Par no. 1" er villige til at gå ned i løn.
4. Gør rede for, hvad fagforeningerne mener om det.
5. Diskuter fordele og ulemper ved en lønnedgang for medarbejderne og virksomheden.
6. Hvad er konsekvensen af en lønnedgang i forhold til udbud/efterspørgselskurverne (se evt. bilag med kurverne)?
7. Ville du være villig til at gå ned i løn? Hvorfor/hvorfor ikke?
OPGAVE 4:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Undersøg hvor mange i klassen, der har søgt fritidsjob - hvorfor fik I det (ikke)?
2. Hvorfor tror I, Vivian blev fyret? Hvad mener hun selv?
3. Begrund, hvor du vil placere Vivian. Se bilaget med de forskellige forskellige arbejdsløshedsformer.
4. Hvorfor kan Vivian ikke finde et andet job?
5. Hvad siger klippet om, hvordan det generelle arbejdsmarked ser ud?
6. Vurder, hvad Vivian kan gøre for at få et job.
OPGAVE 5:
Klip:
Spørgsmål:
1. Undersøg hvor mange i klassen, der har en aktie.
2. Se klippet "aktier for dummies".
3.Forklar de tre begreber aktieudbytte, kapitalgevinst og afkast.
4. Gå ind på siden Børsen: Danske aktier - C20 og undersøg, hvordan "A.P. Møller - Mærsk B" aktien har udviklet sig den sidste måned og de sidste tre måneder.
5. Undersøg på C20 hvilken aktie du vil investere i. Begrund hvorfor du vil investere i lige netop denne aktie.
OPGAVE 6:
Klip:
Spørgsmål:
1. Se filmklippet "Spekulation kan skabe værdi".
2. Undersøg og forklar begreberne spekulation, pålydende værdi, aktiekursen og investering.
3. Diskuter ud fra filmklippet i grupper eller makkerpar, hvad der kan påvirke aktiekursen.
4. Vurdér hvad henholdsvis faren, ægteparret og aktionærerne tjener på spekulationen.
OPGAVE 7:
Klip:
Spørgsmål:
1. Se filmklippet "Bagsiden af spekulation".
2. Redegør for hvad filmklippet fortæller.
3. Undersøg og forklar hvad "teknisk insolvent" betyder.
4. Diskuter i grupper eller makkerpar fordele og ulemper ved aktiespekulation.
OPGAVE 8:
Klip:
Spørgsmål:
1. Se filmklippet "Aktiehandel i køkkenet".
2. Vurder hvorvidt du selv vil være aktiespekulant. Forklar ud fra de begreber, som du har lært, hvorfor eller hvorfor du ikke vil være aktiespekulant.
3. Tag udgangspunkt i filmen og forklar, hvordan du ville bære dig ad, hvis du skulle være en aktiespekulant.
OPGAVE 9:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Forklar begreberne forbrug og nydelse.
2. Hvad var, ifølge de kristne, Guds mening med det jordiske liv?
3. Hvad vil det sige at leve nøjsomt og fromt?
4. Hvad vil det sige at hengive sig til nydelse?
5. Hvad menes der med den kristne opsparingsmoral?
6. Hvad mener du om at bruge dine penge på forbrug og nydelse?
OPGAVE 10:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Redegør for hvad Forbrugerrådet og Brian Mikkelsen anbefaler.
2. Hvad gør du, når du gerne vil have noget, du ikke har råd til?
3. Forklar begreberne afdrag og forbrugslån.
4. Hvad menes med udsagnet "finansielt svag" i slutningen af klippet?
OPGAVE 11:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Hvad vil det sige, når Christian IV råder parret til at "sætte tæring efter næring"?
2. Hvad skal man typisk låne penge til, hvis man skal starte en familie?
3. Har du lånt penge til noget? Og hvordan?
4. Diskuter, hvorfor det ikke altid er et godt råd at spare op?
OPGAVE 12:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Redegør for, hvad der bliver sagt i klippet om banker.
2. Forklar hvad er ind- og udlånsrenten er, og redegør for hvorfor er der forskel ind og ud lånsrenten.
3. Diskuter hvorfor har vi brug for banker, hvad er det en bank kan?
4. Vurder fordelen ved et stort lån frem for mange små.
5. Diskuter om det er bedre, at vi låner penge af en bank i forhold til at låne hos private.
6. Beskriv bankernes rolle i det økonomiske kredsløb?
OPGAVE 13:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Redegør for John Nordens udtalelse om vigtigheden i at danskerne overvejer et bankskifte.
2. Vurder bankernes hensigt i at dele kunderne i a- og b-hold.
3. Hvorfor skifter Miriam bank?
4. Vurder hvilken betydning af kundeskift i bankerne har.
5. Hvordan ville du vælge en bank? Opstil tre kriterier at vælge en bank ud fra.
6. Hvorfor tror du/I at danskerne bliver hængende i den samme bank.
OPGAVE 14:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Hvad er et bankkrak?
2. Hvad er indskydergaranti?
3. Hvad mene,s når der i klippet nævnes begrebet stormløb?
4. Hvordan kan indskydergaranti forhindre "stormløb"?
5. Vurder hvorfor staten giver indskydergaranti?
OPGAVE 15:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Redegør for hvorfor der bliver demonstreret i klippet?
2. Undersøg, hvad der menes der med at være en del af de 99%.
3. Hvad menes der med at bankerne er grådige?
4. Vurder hvad der menes, når den australske demonstrant siger: "Vi vil udfordre dem i toppen, og sige at vi ønsker et alternativ baseret på behov og menneskerettigheder ikke på selskabernes grådighed".
OPGAVE 16:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Redegør for hvor skattekronerne i Danmark kommer fra ifølge klippet?
OPGAVE 17:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Gør rede for "skattens historie".
2. Diskuter hvorfor vi har afgifter, og hvad de kan bruges til.
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Hvad er marginalskat?
2. Hvad er forskel på bundskat og topskat?
3. Undersøg hvad moms er.
4. Hvad mener du om vores skattetryk?
5. Diskuter hvilke fordele og ulemper der er ved at have et højt skattetryk.
OPGAVE 18:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Forklar hvad BNP er.
2. Hvad bruger man BNP til?
OPGAVE 19:
Se klippet:
Spørgsmål:
1. Forklar begreberne import og eksport.
2. Gør rede for de roller import og eksport har i det økonomiske kredsløb.
3. Beskriv de konsekvenser, der ifølge Anna Holst kommer, hvis Danmark ikke længere importerer...