Download PDF'er til din undervisning
Snak i plenum: Hvad sker der, når et menneske vender med hovedet nedad?
De fleste kan sikkert forestille sig, at det ville være svært at spise suppe på hovedet eller læse en bog omvendt.
Men hvorfor går mennesker egentlig ikke rundt på hænderne?
Få eleverne til at gruble over, hvad der mon sker med menneskekroppen, når vi vender på hovedet.
Elevøvelse: Stå på hovedet
Hvordan føles det så at stå på hovedet? Nu skal eleverne selv mærke efter på egen krop.
Aktiviteten kræver plads. Det er derfor en god idé at afvikle den i en gymnastiksal eller et sted med bare vægge.
Før øvelsen:
- •
OBS! Undgå øvelsen for elever med hjerteproblemer og andre kendte sundhedsproblemer, da det kan øge trykket i hovedet.
Under øvelsen:
- 1
Eleverne inddeles i par.
- 2
Find et sted, hvor Elev A kan ligge på ryggen med benene op ad væggen. Herefter skal benene løftes, så eleven næsten står på hovedet, men stadig har skuldrene på gulvet.
- 3
Elev B kan hjælpe med at støtte Elev A i den omvendte position. Elev B holder også øje med, at Elev A hele tiden føler sig tilpas. OBS! Lad kun eleverne stå med hovederne nedad i korte perioder - højst to minutter - for at undgå svimmelhed og ubehag.
- 4
Lad Elev A og Elev B bytte roller.
- 5
Tal om oplevelsen med klassen. Hvordan føltes det?
Se video: Lasse fra Techfix forklarer, hvorfor mennesker ikke hænger på hovedet
Se videoklippet, hvor Lasse fra Techfix forklarer, hvorfor han foretrækker at sove liggende fremfor at hænge med hovedet nedad.
Baggrund: Helt på hovedet
De fleste flagermus er små. De har en kropslængde på mellem fire og ni centimeter, og de vejer omkring hvad, der svarer til en kugle vaniljeis - cirka 40 gram.
Flagermusene er så små, at det ikke er noget problem for dem at regulere blodtrykket, selvom hovedet er nederst.
Men hvad er grunden til, at en flagermus hænger med hovedet nedad?
Det er en fordel for flagermus at hænge ned fra lofter i huse og huler, fordi det er sværere for rovdyr at springe op og spise flagermusen, når de hænger højt.
Fordi flagermusene hænger højt, er det også let for dem at flyve derfra.
Flagermusen hænger i fødderne, fordi "hænderne" er lavet om til vinger. Men den bruger også armene og "tommelfingrene", når den kravler rundt.
Individuelt elevarbejde: Lav side 7 og 8 i aktivitetshæftet
Side 7: De to illustrationer er næsten ens. Se, om eleverne kan finde de fem fejl.
Flagermus sover tørre, mørke og rolige steder som på et loftsrum. Kan eleverne komme i tanke om andre steder, der lever op til flagermusens bopæls-præferencer?
Side 8: Snak med eleverne om, hvad det vil sige at "noget er på hovedet" i overført betydning. Hvad kunne der ske i et omvendt frikvarter? Dét er til fuldstændig fri børne-fortolkning.
Hvis dine elever kan skrive, er der også mulighed for at tilføje nogle beskrivende ord.
Ekstra: Pynt klasselokalet med en flagranke med flagermus
Det skal I bruge: Udprint af flag til flagranken, sakse, limstifter og en lang snor.
Sådan gør I: Lad eleverne klippe langs den stiplede linje. Fold herefter flagene på midten, så flagermusene hænger med hovederne nedad.
Saml flagene til en flagranke ved at lime hvert flag sammen rundt om en lang snor.