Siv lever et helt normalt liv udadtil. Hun bor sammen med sin mor, går på gymnasiet og passer sine pligter. Men bag hjemmets fire vægge gemmer Siv på en hemmelighed, der aldrig må slippe ud. Hendes mor drikker for meget.
Del 1: Hjemme hos Siv
Sivs hjem virker helt normalt. Der er friske blomster på bordet, græsplænen er slået i haven, og der ser rent og pænt ud. På overfladen er det svært at spotte alkoholproblemer i hjemmet. Desuden gør Siv meget for at skjule sandheden.
Se klippet 'Del 1: Hjemme hos Siv'.
Del jer i grupper på 4-5 personer.
Opgaver
- 1
Beskriv, hvordan I forestiller jer et hjem med alkoholproblemer. Hvordan ser der ud? Hvordan lugter der? Hvordan er stemningen?
- 2
Stemmer Sivs hus overens med jeres forestilling af en hjem med alkoholmisbrug? Forklar, hvorfor/hvorfor ikke?
- 3
Se det første minut af Næste Stop igen. I filmens første scene hælder Siv vand i sin øl. Giv et bud på, hvorfor hun gemmer, at hun ikke vil drikke fra de andre?
- 4
Mange børn og unge er dygtige til at skjule deres forældres alkoholmisbrug. Hvad har Siv gjort for at skjule sin mors misbrug?
- 5
Hvad er Sivs største problem? Skriv jeres svar ned i et delt dokument eller på en planche. Løsningen deles med klassen.
Del 2: Burger eller tapas?
Sivs mor Pia fralægger sig meget af ansvaret og påtager sig den barnlige rolle i konflikten. Da Siv konfronterer Pia, bliver hun sur og siger, at hun ikke ”kan” være i hjemmet, hvis Siv opfører sig på sådan en måde. Der er en elefant i rummet, og Siv ved godt, at moren drikker for meget. Hun forsøger at få Pia til at erkende sit ansvar og sit misbrug, men Pia nægter. Siv står tilbage som skurken.
Se klippet 'Del 2: Burger eller tapas?'.
Del jer i tomandsgrupper.
Opgaver
Interview hinanden i tomandsgrupper. Spørg din makker om følgende...
- 1
Hvad skændes du typisk om med dine forældre?
- 2
Hvad tror du, at Siv skændes med sin mor om?
- 3
Hvad er forskellen på skænderierne hjemme hos jer og hos Siv? Hvad handler skænderierne om?
Drøft fælles på klassen...
- 1
Hvad skændes de fleste i klassen om med deres forældre derhjemme?
- 2
Hvad skal man gøre, hvis man skændes meget med sine forældre?
Del 3: Sivs sang
Siv er nervøs. Hun vil gerne bevare sin hemmelighed intakt. Selvom Pia er fuld, forsøger hun at holde fast i sin rolle som mor.
Se klippet 'Del 3: Sivs sang'.
Del jer i grupper på 4-5 personer.
Opgaver
- 1
Tal i 5 minutter om, hvad I tror, er det sværeste for Siv på gymnasiet og derhjemme. Skriv jeres svar ned i jeres egne noter.
- 2
Lav en lille guide til resten af klassen om, hvad I tror, er vigtigt at snakke om, hvis der er en, som mistrives derhjemme. Se eventuelt på artiklen 'Hjælp din ven' for inspiration. Guiden skal som minimum have fem punkter.
- 3
Giv jeres guide et flot design og hæng den op i klassen.
Del 4: Hemmeligheder i gangen
Oliver fortæller Siv, at de andre studenter ikke ser Pias alkoholmisbrug. Hvorfor er Pias misbrug så svært at gennemskue?
Se klippet 'Del 4: Hemmeligheder i gangen'.
Opgaver
Diskuter fælles på klassen...
- 1
Har Oliver ret, når han siger, at de andre fra klassen ikke ser Sivs mors alkoholmisbrug? Hvorfor/hvorfor ikke?
- 2
Hvorfor prøver Oliver at kysse med Siv ude i garagen?
- 3
Hvorfor tror I, det er svært for Siv at sige fra?
- 4
Synes I, det er svært at se Pias misbrug? Hvorfor/hvorfor ikke?
- 5
Hvorfor tror I, at Siv er bange for, at familiens hemmelighed bliver opdaget?
Del 5: Ballonfesten
Ballonlegen er filmens vendepunkt. Siv får pludselig nok at af skjule familiens hemmelighed. Hun siger fra over for tabuer og overgreb. Siv vælger at gå sin egen vej ind i fremtiden.
Se klippet 'Del 5: Ballonfesten'.
Opgaver
Individuelt arbejde...
- 1
Der sker et vendepunkt i filmen, da Pia kalder Siv kedelig. Beskriv vendepunktet med mindst otte nøgleord. Giv dem en prioriteret rækkefølge ved at skrive det vigtigste ord størst.
- 2
Hvordan reagerer de andre kammerater på situationen? Hvorfor tror du, de reagerer sådan?
- 3
Hvad man kan gøre for sin kammerat i sådan en situation. Se eventuelt på artiklen 'Hjælp din ven' for at få inspiration og notér det vigtigste.
Del jer ind i tomandsgrupper. Lav en 'walk-and-talk'...
- 1
Diskutér, om Siv skaber flere muligheder for sig selv ved at sætte grænser overfor sin mor? Hvorfor/hvorfor ikke?
- 2
Tal sammen to og to i 10 minutter om, hvad der har gjort størst indtryk på jer ved at arbejde med temaet ”Alkohol i familien”. Bliv enige om tre ting, I tror, I vil huske fra temaet. Lav en fælles opsamling efter jeres gåtur.
Del 6: I følelsernes vold
Manuskriptforfatteren til Næste Stop, Christina Øster, fortæller følgende om filmen: "NÆSTE STOP sætter fokus på alkoholisme, men filmen skildrer også universelle følelser som ensomhed, skam og magtesløshed."
Opgaver
Individuelt arbejde...
- 1
Find tre forskellige sekvenser i filmen, der hver især skildrer enten følelsen af ensomhed, skam og magtesløshed..
- 2
Præsenter dine udvalgte scener i klassen.
Del 7: Efter festen
122.000 børn og unge i Danmark vokser op i et hjem med alkoholmisbrug. Siv er vant til, at hendes mors alkoholproblem tvinger hende til, at sætte sine egne følelser i anden række. Det kan gøre det sværere at starte et eget liv som voksen.
Opgaver
Diskuter og perspektiver fælles på klassen...
- 1
Hvad tror I, der sker med Siv, efter bruddet med sin mor?
- 2
Hvad kan Siv selv gøre for at finde hjælp?
- 3
Hvorfor er det vigtigt, at Siv fortæller sin hemmelighed til en, hun stoler på?
Filmcentralen har også lavet et undervisningsmateriale til Næste Stop. Find det her.