Kroppen på skærmen

Intro: Begrebsafklaring

I denne opgave skal I arbejde med begreberne ”normer” og ”idealer”. Arbejdet med begreberne er udgangspunkt for arbejdet med de øvrige opgaver.

  1. 1

    LAV en fælles brainstorm over begreberne ”normer” og ”idealer”. Hvad kommer I til at tænke på, når I hører disse to begreber? Hvordan vil I definere ”normer” og ”idealer”? Hvilke eksempler på normer og idealer kender I fra jeres egen hverdag?

  2. 2

    SE klippet 'Hvad er normer og idealer?'. Sammenlign med jeres egne definitioner fra brainstormen. Tal om, hvilke forskelle og ligheder der er mellem definitionerne i jeres brainstorm og klippet.

  3. 3

    TAL om, hvilke konkrete eksempler på normer og idealer for kroppen I kender til. Notér konkrete eksempler, som I kan præsentere for resten af klassen.

Opgave 1: Kroppen på de sociale medier

I kan for eksempel finde normer og idealer for:

  • Hvordan man "skal" se ud som pige/kvinde

  • Hvordan man "skal" se ud som dreng/mand

  1. 1

    FORBERED en præsentation for klassen

- I jeres præsentation skal I fortælle om, hvordan I tror, normer og idealer for kroppen i medierne er med til at påvirke børn og unges syn på deres egen krop. - Prøv at give et bud på, hvordan man kan lære at elske sin krop, hvis man ikke kan lide den. - Brug gerne billeder fra nettet i jeres fremlæggelse.

Opgave 2: På stranden før og nu

  1. 1

    SE de seks korte klip. SKRIV ned i noteform, hvad klippet handler om. (Hvad skete der i klippet? Havde de badetøj på, og hvordan så det så ud? Hvad blev der sagt i de klip, der havde lyd?)

  2. 2

    TAL sammen i gruppen om følgende: - Hvad vil det sige at være naturist/nudist? Hvorfor tror I, nogle mennesker kan lide at bade uden badetøj? - Hvad mener speakeren med; ”Det er lovligt at bade nøgen på alle danske strande – hvis du altså tør!” - Hvad vil det sige at være blufærdig? Er der forskel på, hvornår og hvor man er blufærdig og over for hvem? - Hvilket af de fire første klip fra gamle dage minder mest om klippet ”Løkken strand 2017”? Og hvorfor? - Hvad tror I, det er der gør, at man gennem tiden har forskellige syn på, hvordan man skal se ud på stranden? - Hvorfor tror I, faren i ”Blufærdighed og nøgenbadning (2006)” ikke vil have, at der er nogle mænd, der bader nøgne?

3. LAV et lille 'Ultra Nyt' indslag, der handler om stranden og kroppen.

  • I skal lave et indslag, der handler om stranden og kroppen.

  • Uddel roller i gruppen, sådan at én er vært, én er kameramand og én kan for eksempel være tilrettelægger, tekniker eller eksperten, der skal interviewes.

  • Lad indslaget handle om; ”Blufærdighed, hvad er det?” ”bademoden gennem tiden”, ”på stranden gennem tiden” eller ”stranden før og nu”.

  • Brug WeVideo eller et andet program til at klippe det.

4. VIS jeres digitale indslag for resten af klassen.