Intro: Begrebsafklaring
I denne opgave skal I arbejde med begreberne ”normer” og ”idealer”. Arbejdet med begreberne er udgangspunkt for arbejdet med de øvrige opgaver.
- 1
LAV en fælles brainstorm over begreberne ”normer” og ”idealer”. Hvad kommer I til at tænke på, når I hører disse to begreber? Hvordan vil I definere ”normer” og ”idealer”? Hvilke eksempler på normer og idealer kender I fra jeres egen hverdag?
- 2
SE klippet 'Hvad er normer og idealer?'. Sammenlign med jeres egne definitioner fra brainstormen. Tal om, hvilke forskelle og ligheder der er mellem definitionerne i jeres brainstorm og klippet.
- 3
TAL om, hvilke konkrete eksempler på normer og idealer for kroppen I kender til. Notér konkrete eksempler, som I kan præsentere for resten af klassen.
Opgave 1: Kroppen på de sociale medier
- 1
FIND to eksempler på normer og idealer i de fire klip: 'Ingen kroppe er ens' 'Marlon og Madeleine vil gerne have en sixpack 'Sociale medier skaber fokus på den perfekte krop' 'I bad efter idræt'
I kan for eksempel finde normer og idealer for:
- •
Hvordan man "skal" se ud som pige/kvinde
- •
Hvordan man "skal" se ud som dreng/mand
- 1
FORBERED en præsentation for klassen
- I jeres præsentation skal I fortælle om, hvordan I tror, normer og idealer for kroppen i medierne er med til at påvirke børn og unges syn på deres egen krop. - Prøv at give et bud på, hvordan man kan lære at elske sin krop, hvis man ikke kan lide den. - Brug gerne billeder fra nettet i jeres fremlæggelse.
Opgave 2: På stranden før og nu
I denne opgave skal I arbejde med klippene: 'Historien om nøgenbadning i Danmark' 'Badende damer. Fri Strand (1901)' 'Badeliv ved Ringsted (1950-1953)' 'Nøgenbadning på Henne Strand (1974 – 1976)' 'Blufærdighed og nøgenbadning (2006)' 'Løkken strand (2017)'
- 1
SE de seks korte klip. SKRIV ned i noteform, hvad klippet handler om. (Hvad skete der i klippet? Havde de badetøj på, og hvordan så det så ud? Hvad blev der sagt i de klip, der havde lyd?)
- 2
TAL sammen i gruppen om følgende: - Hvad vil det sige at være naturist/nudist? Hvorfor tror I, nogle mennesker kan lide at bade uden badetøj? - Hvad mener speakeren med; ”Det er lovligt at bade nøgen på alle danske strande – hvis du altså tør!” - Hvad vil det sige at være blufærdig? Er der forskel på, hvornår og hvor man er blufærdig og over for hvem? - Hvilket af de fire første klip fra gamle dage minder mest om klippet ”Løkken strand 2017”? Og hvorfor? - Hvad tror I, det er der gør, at man gennem tiden har forskellige syn på, hvordan man skal se ud på stranden? - Hvorfor tror I, faren i ”Blufærdighed og nøgenbadning (2006)” ikke vil have, at der er nogle mænd, der bader nøgne?
3. LAV et lille 'Ultra Nyt' indslag, der handler om stranden og kroppen.
- •
I skal lave et indslag, der handler om stranden og kroppen.
- •
Uddel roller i gruppen, sådan at én er vært, én er kameramand og én kan for eksempel være tilrettelægger, tekniker eller eksperten, der skal interviewes.
- •
Lad indslaget handle om; ”Blufærdighed, hvad er det?” ”bademoden gennem tiden”, ”på stranden gennem tiden” eller ”stranden før og nu”.
- •
Brug WeVideo eller et andet program til at klippe det.
4. VIS jeres digitale indslag for resten af klassen.