DR Skole har bedt Peter Stenbæk fra reklamebureauet Cosmic People om at se på nogle kampagner, som vil have folk til at ændre opførsel.
Der er både plakater, videoer og et lydspot blandt kampagnerne. Peter Stenbæk fortæller, hvorfor og hvordan kampagnerne virker.
Plakat skal hurtigt fortælle budskab
Plakat 1: 'Bryd tavsheden'
Reklamemanden taler om 'Bryd tavsheden'
Plakat 2: 'Kør bil, når du kører bil'
Reklamemanden taler om 'Kør bil, når du kører bil'
Mange reklamer bruger humor
Video-kampagne 1: 'Tal ordentligt'
Se kampagnevideoen her.
Reklamemanden taler om 'Tal ordentligt'
Video-kampagne 2: 'Kurt kan li' kubik'
Se kampagnevideoen her.
Reklamemanden taler om 'Kurt kan li' kubik':
Lydspot skal tale til den indre biograf
Lydspot: 'Sikker chat'
Se og hør lydspottet her.
Reklamemand taler om 'Sikker chat'
Reklamemandens gode råd
- •
Benyt dig af stærke symboler (fx lynlåsen i 'Bryd Tavsheden' og posen i 'Kør bil, når du kører bil')
- •
Sørg for et enkelt budskab, så det er nemt at afkode (fx 'Kør bil, når du kører bil')
- •
Et slagkraftigt logo (fx lynlåsen i 'Bryd Tavsheden')
- •
Kendte ansigter lytter man til (fx skuespiller Lars Bom i 'Sikker chat')
- •
Humor er ok, selv om emnet er tungt (fx 'Kurt kan li' kubik')
- •
Lydspot skal skabe billeder i hovedet og tale til jeres indre biograf (fx 'Sikker chat')