Om 'Grønland - historie og identitet'

Om forløbet

Formålet med undervisningsforløbet ’Grønland - historie og identitet’ er at give eleverne et kronologisk overblik over og viden omkring den del af Grønlands historie, hvor Danmark spiller en særlig rolle.

Fortidsfortolkninger og fremtidsforventninger for Grønland italesættes af seks unge grønlændere, som sætter ord på emnerne sprog, fordomme og identitet. De unge grønlænderes beretninger belyser, hvordan konsekvenserne af vores fælles fortid stadig kan mærkes den dag i dag.

Til læreren

Fag: Historie

Trin: 7.-9. klasse

Antal lektioner: 3-6

Aktivitetsark

Bevægelsesaktivitet’ til del 1

Tekstanalyse af Tupilak’ til del 2

Kolofon

Research og tilrettelæggelse: Rune Hvistendal Kristiansen

Grafik: Rikke Arentoft Poulsen

Arkiv: De unge grønlændere (2018), Kampen om Grønland (2020)

Redaktør: Helle Brun

Redaktionsleder: Trine Charlotte Hjorth Jensen

Temaet er faktatjekket af kultur- og kommunikationsmedarbejder Laila Lund Altinbas og direktør Bo Albrechtsen ved Det Grønlandske Hus, Aalborg.

Vejledning og opgaver er udarbejdet af samfundsfags- og historielærer Christian Arnth Jørgensen, Pilegårdsskolen i Tårnby, i samarbejde med DR Skole. Christian Arnth Jørgensen har i en årrække lavet flere historietemaer med DR Skole, heriblandt ’Grænseland’ og ’Borgen i virkeligheden’.

Ris og ros

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsforløbet i klassen. Send ris og ros til skole@dr.dk.