Om forløbet
Formålet med undervisningsforløbet ’Grønland - historie og identitet’ er at give eleverne et kronologisk overblik over og viden omkring den del af Grønlands historie, hvor Danmark spiller en særlig rolle.
Fortidsfortolkninger og fremtidsforventninger for Grønland italesættes af seks unge grønlændere, som sætter ord på emnerne sprog, fordomme og identitet. De unge grønlænderes beretninger belyser, hvordan konsekvenserne af vores fælles fortid stadig kan mærkes den dag i dag.
Til læreren
Fag: Historie
Trin: 7.-9. klasse
Antal lektioner: 3-6
Aktivitetsark
'Opgaver til tidslinjen Grønlands historie' til del 1
’Bevægelsesaktivitet’ til del 1
’Punkter til Grønlands tidslinje’ til del 1
’Eksempel på problemstilling’ til del 2
’Skabelon til problemstilling’ til del 2
’Tekstanalyse af Tupilak’ til del 2
Kolofon
Research og tilrettelæggelse: Rune Hvistendal Kristiansen
Grafik: Rikke Arentoft Poulsen
Arkiv: De unge grønlændere (2018), Kampen om Grønland (2020)
Redaktør: Helle Brun
Redaktionsleder: Trine Charlotte Hjorth Jensen
Temaet er faktatjekket af kultur- og kommunikationsmedarbejder Laila Lund Altinbas og direktør Bo Albrechtsen ved Det Grønlandske Hus, Aalborg.
Vejledning og opgaver er udarbejdet af samfundsfags- og historielærer Christian Arnth Jørgensen, Pilegårdsskolen i Tårnby, i samarbejde med DR Skole. Christian Arnth Jørgensen har i en årrække lavet flere historietemaer med DR Skole, heriblandt ’Grænseland’ og ’Borgen i virkeligheden’.
Ris og ros
Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsforløbet i klassen. Send ris og ros til skole@dr.dk.