Episode 3 af dokudramaserien 'Grænseland' handler om 1. Verdenskrig, som udbryder i 1914. I Tyskland bliver mændene sendt til fronten, og det gælder også de mænd, der føler sig som danskere. De skal nu i krig for et land og en sag, som ikke er deres. Samtidig oplever mange af soldaterne et særligt fællesskab under krigen.
Opgave 1
Se klippet: 'Dansksindede i Sønderjylland'.
a) Hvilket dilemma stod de dansksindede soldater i?
b) Hvorfor tror I, at de dansksindede soldater ikke valgte at stikke af i begyndelsen af krigen?
c) Diskutér, om I ville være blevet som soldater i Tyskland eller stukket af til Danmark.
Opgave 2
Se de to klip: 'Soldat fra Als møder i den tyske hær' og 'Sønderjyder i krig'.
a) Hvorfor synes nogle af soldaterne, at det er spændende at blive sendt i krig?
b) Hvordan er forholdene ved fronten?
c) Hvordan påvirker det kammeratskabsfølelsen mellem de danske og tyske soldater?
Opgave 3
Mange soldater har senere givet udtryk for, at krigsdeltagelsen gav dem en følelse af fællesskab på trods af forskelle i nationalitet og holdninger. Kilde 1, sangen 'Ich hatt einen Kameraden', handler blandt andet om dette. Sangen bruges stadig af soldater fra flere forskellige lande.
Læs sangteksten og besvar spørgsmålene:
a) Hvilket fællesskab har soldaterne i sangen?
b) Hvordan styrker det deres kammeratskab?
Opgave 4
Ved juleaften og -dag 1914 opstod der flere steder ved fronten spontan våbenhvile. Soldaterne mødtes midt på slagmarken, hvor de sang julesange, tændte juletræer og gav hinanden cigaretter og spiritus. Nogle steder spillede man også fodboldkampe.
Læs kilde 2-3 og se på billederne kilde 4-6.
- •
Kilde 2: Den dansksindede soldat Hans Schmidt om julefreden “Lidt om vor jul, den første i skyttegraven. Vi havde ved vort kompagni en ung mand fra Tønder, og han kunne »sprække lidt fransk«. Da det led mod aften, kravlede han op af graven, han ville se, om han kunne lokke en franskmand fra den modsatte side frem, og derfor brokkede han lidt af sig på det franske sprog, men højt nok, så det kunne høres derovre. Der kom også en op og lidt hen imod ham, hvorefter de enedes om at møde hinanden på halvvejen. Det gjorde de så, gav hinanden hånden og sagde: ”Glædelig jul”.”
- •
Ordforklaring: Sprække - Spreche (tale)
- •
(Fra ’Nogle minder fra krigens dag’, DSK-hæfte 1971, fra Sønderjyderne og Den store Krig 1914-1918.)
- •
Kilde 3: Den tyske soldat Josef Wenzl om julefreden “Det var næppe blevet dag, inden englænderne dukkede op og vinkede til os, hvilket vores folk gengældte. Lidt efter lidt kom de helt frem fra skyttegravene, vores folk tændte et medbragt juletræ, stillede det på volden og ringede med klokker. Alle bevægede sig frit frem fra skyttegravene, og det kunne ikke være faldet en eneste ind at skyde. Det, jeg for blot et par timer siden havde anset for vanvid, kunne jeg nu se med egne øjne... det var dette noget gribende syn: Mellem skyttegravene står de mest forhadte og bitre modstandere omkring et juletræ og synger julesange. Dette syn vil jeg mindes resten af mit liv.”
- •
(Museerne i Fredericia, bearbejdet).
Kilde 4-6 er billeder af tyske og britiske soldater, der mødes på slagmarken 25. december, 1914.
Svar på spørgsmålene:
a) Hvorfor tror I, at soldaterne holdt julefred?
b) Hvilke to kilder egner sig bedst til at belyse kammeratskab mellem soldater? Vælg mellem kilde 1-6 og begrund jeres valg.
c) Lav en filmplakat, der viser kammeratskabet mellem soldaterne under 1. Verdenskrig. Lav en fremlæggelse, hvor I forklarer jeres valg i forhold til billede og tekst. Brug for eksempel denne hjemmeside: Små Produktioner.
Vær opmærksom på, at billeder fra internettet ikke er til fri brug. I må altså ikke bruge alle billeder. Spørg jeres lærer/skolebibliotekar, om jeres skole har adgang til et fotoarkiv.
I kan også vælge at tegne en skitse af en filmplakat i stedet for.
Opgave 5
Se de to klip: 'Sønderjyder vender hjem fra krig' og 'Soldater med ar på sjælen'.
Læs nu denne artikel: Ung dansk soldat: Derfor rammer de her 5 uddrag fra 100 år gammel soldaterdagbog mig lige i maven
a) Sammenlign Emil Arenholt Mosekjær og Kresten Andresens beretninger.
b) Find forskelle og ligheder mellem krigen i Afghanistan i 2012 og 1. Verdenskrig i 1914 ud fra de to beretninger.
Opsamling – diskutér disse problemstillinger
- •
Hvordan var forholdet mellem de danske og tyske soldater under krigen?
- •
Hvad havde soldaterne under 1. Verdenskrig til fælles?
- •
Hvordan oplevede dansksindede soldater 1. Verdenskrig?