Dilemmaer i Treårskrigen

Hvad gør man, når familiemedlemmer er på fjendens side?

Episode 1 af dokudramaserien 'Grænseland' handler blandt andet om en magtkamp mellem Christian 8. og hans svoger, hertugen af Augustenborg, som har ambitioner om at blive hertug for et selvstændigt Slesvig-Holsten. Episoden handler også om den første slesvigske krig, hvor flere soldater havde venner eller familiemedlemmer i fjendens hær.

Opgave 1

Se dette klip: 'Sølvbryllup på Augustenborg'.

Besvar spørgsmålene:

a) Beskriv både kongens og hertugens dilemma.

b) Hvorfor vælger kongen at sende en officiel meddelelse med besked til alle i hele Europa om, at hertugen af Augustenborg aldrig nogensinde bliver hverken konge over Danmark eller et selvstændigt Slesvig-Holsten?

c) I er rådgivere for kongen. Hvad ville I have rådet ham til at gøre?

Opgave 2

Se dette klip: 'Kuppet mod fæstningen Rendsborg'.

Besvar spørgsmålene:

a) Hvorfor har den danske fæstning i Rendsborg stor betydning?

b) Hvordan får prinsen af Nør magten over fæstningen?

c) Hvorfor var krigen en borgerkrig?

Opgave 3

De fleste af de slesvigske soldater var trænet i Fredericia eller Aarhus og skulle vælge, om de ville kæmpe i den danske eller slesvig-holstenske hær i Treårskrigen. Den danske hær blev indkaldt til Fredericia, mens den slesvig-holstenske blev indkaldt til Rendsborg.

Mange soldater havde på den måde både venner og familiemedlemmer i fjendens hær.

Læs de to breve, kilde 1 og 2:

Kilde 1 A. Jessen: Uddrag af 'Rendsborg eller Fredericia' (Fra: 'Dengang jeg drog afsted', 1898. Oversat af Museerne i Fredericia.)
Kilde 1 A. Jessen: Uddrag af 'Rendsborg eller Fredericia' (Fra: 'Dengang jeg drog afsted', 1898. Oversat af Museerne i Fredericia.)
Kilde 2 Johan Peter Johansen: Uddrag af brev til familien 11. juni 1849 (Fra: ‘Breve fra danske krigsmænd’, 1899. Bearbejdet af Museerne i Fredericia.)
Kilde 2 Johan Peter Johansen: Uddrag af brev til familien 11. juni 1849 (Fra: ‘Breve fra danske krigsmænd’, 1899. Bearbejdet af Museerne i Fredericia.)

Lav opgaverne:

a) Beskriv det dilemma, som soldaterne står i.

b) Hvilken kilde er bedst til at vise de dilemmaer, som soldaterne stod i?

c) Skriv en tekst, der viser soldaternes dilemma i Treårskrigen. Det kan for eksempel være en dagbog eller et brev fra en soldat. Læs det højt i klassen.

Opsamling – diskutér disse problemstillinger:

  • Hvilke dilemmaer var der i at skulle kæmpe mod venner eller familie?

  • Hvordan håndterede soldaterne problemstillingerne i praksis?