OPGAVE
Se videoen herover.
Vælg to plakater – både én med dansk og tysk afsender. Vær opmærksom på, at nogle af de danske plakater også er skrevet på tysk.
Lav en analyse af plakaterne, hvor du bruger spørgsmålene herunder som hjælp. Det er ikke sikkert, at alle spørgsmål giver mening for dine to plakater. Så springer du bare spørgsmålene over.
Beskrivelse og budskab
- 1
Beskriv plakaten. Hvad kan man se på den?
- 2
Hvilket sprog er plakaten skrevet på?
- 3
Hvad vil plakaten have folk til at stemme?
Tekst
- 1
Hvad betyder teksten på plakaten? Er teksten et citat fra et andet sted?
- 2
Spiller teksten på fornuft eller følelser?
Symboler og farver
- 1
Hvilke symboler er der brugt på plakaten?
- 2
Hvilke farver er der brugt? Hvad symboliserer farverne?
Personer og steder
- 1
Hvilke personer er med? Hvad laver de? Har deres handlinger en symbolsk betydning, eller er de selv symbol på noget?
- 2
Hvilket sted viser plakaten? Har det en symbolsk betydning?
Sammenhæng og historie
- 1
Hvilken sammenhæng er der mellem billede og tekst?
- 2
Er Slesvigs historiske baggrund brugt som argument i billede eller tekst? Hvis ja – hvordan?
Vurdering
- 1
Synes du, at plakaten virker som afstemningsplakat? Hvorfor/hvorfor ikke?
Samlet vurdering og sammenligning
- 1
Hvilken af de to plakater, synes du, lykkes bedst med sit budskab? Hvorfor? Vurdér det ud fra symboler, historie, argumenter, opbygning og udseende.
- 2
Diskutér: Synes du, at det var i orden at påvirke folk med afstemningsplakater i 1920?
- 3
Hvilken af plakaterne, synes du, er den bedste kilde til at belyse folkeafstemningerne og Genforeningen? Hvorfor?