De studerende kæmpede for at få medbestemmelse på universitetet. Deres opgør har været vigtigt for, hvordan undervisning udføres i dag. (Foto: © MOGENS LADEGAARD, Scanpix Danmark)

Medbestemmelse, fri udfoldelse og uddannelse til alle

De studerende på Københavns universitet var ikke nogen ensartet gruppe. Langt de fleste af dem havde intet med studenterrevolten at gøre. Men de, der havde, kom til at tegne hele billedet, og universitetet blev mærket af deres opgør for livet. For mange af studenternes krav om medbestemmelse gik igennem.

Universitetets rektor, den gamle kommunist og modstandsmand Mogens Fog, var en væsentlig årsag til, at revolten ikke blev så voldsom som i bl.a. Paris. Han var langt hen ad vejen enig med de studerende i deres krav om demokrati på universitetet, og han gik bl.a. med de studerendes badge, hvorpå der stod ''Medbestemmelse nu!''

Studenteroprøret gav tre væsentlige resultater:

- Der kom fokus på selvstændig stillingtagen for både lærere og studerende

- De studerende fik indflydelse i styrende organer

- De studerende kom ikke kun fra samfundets øverste lag, men blev rekrutteret fra bredere dele af befolkningen

Aktionsformen og tanken om medindflydelse sivede videre til gymnasiet.

Nogle unge fik idéen om at oprette et frit gymnasium, hvor eleverne havde indflydelse på, hvad og hvordan de lærte. Det Fri Gymnasium åbnede i lejede lokaler på Kgs. Nytorv i København i september 1970. Kort efter flyttede det til Gladsaxe, hvor borgmester Erhard Jakobsen havde tilbudt at huse skolen.