Sønderjyder under tysk styre

Befolkningen i Sønderjylland levede under tysk styre i 56 år. Men det blev de ikke mindre danske af.

Efter den 2. slesvigske krig i 1864 og indtil 1920 hørte Sønderjylland til Tyskland. Men en stor del af befolkningen blev ved med at føle sig som danskere - blandt andet på grund af højskoler, vandrelærere og det sønderjyske kaffebord.

Gå ombord i temaet og find ud af, hvordan sønderjyderne bevarede deres tilknytning til Danmark.

Del 1. Barn i et grænseland

Du kan begynde med at hilse på fire børn, som voksede op i 1800-tallet. Stil spørgsmål til dem, og bliv klogere på, hvordan det var at vokse op i Sønderjylland under tysk styre. Mød Nis, Louise, Peter og Marie HER.

Del 2: Fælles opgave

Først ser hele klassen denne video:

100-året for afstemningsdagen

Svar nu på spørgsmålene:

  • På hvilken dato red Christian X over grænsen i 1920?

  • Undersøg, hvilket tilnavn Christian X fik.

  • Hvad bruger vi forsamlingshuse til i dag?

  • Hvilken pynt bruger de i forsamlingshuset og hvorfor?

  • Hvad blev bragt til live igen fra kassen på bordet?

  • Hvad har den gamle dame arvet?

Gå på nettet og undersøg, hvem Ernst von Köller var, og hvilken betydning hans politik havde.

Del 3: Gruppearbejde

Gruppe 1: Skolegang og højskoler

Se denne video: Elever fra Rødding Højskole fejrer genforeningen

Lav opgaverne:

  • Undersøg, hvad en vandrelærer var.

  • Hvem var N. F. S Grundtvig?

  • Hvad var formålet med højskoler, da de blev oprettet?

  • Hvad brugte man højskoler til under det tyske styre

  • Hvad er særligt ved Rødding Højskole?

  • Hvad lærer man om på højskoler i dag?

Gruppe 2: Afstemningen

Undersøg, hvordan afstemningen endte i 1920: Læs om det HER.

Lav opgaverne:

  • Hvad hed Sønderjylland før afstemningen?

  • Hvor mange procent i Sønderjylland ville være en del af Danmark?

  • Hvad var zone 1 og zone 2?

  • Hvordan endte afstemningen i zone 2?

  • Hvorfor lavede man to afstemninger?

  • Hvem var H.P. Hanssen, og hvilken betydning havde hans politik? Læs om det HER.

Gruppe 3: Dannebrog og kaffebord

Se videoen

Det sønderjyske kaffebord

Og grafikken

Barn i et grænseland.

Lav opgaverne:

  • Hvorfor blev det sønderjyske kaffebord opfundet?

  • Hvor mange kager skal der være ved et sønderjysk kaffebord?

  • Hvad lærer I om brugen af Dannebrog i tiden mellem 1864 og 1920?

  • Hvornår bruger vi Dannebrog i dag?

  • Fortæl om nogle begivenheder, hvor flaget har særlig stor betydning.

Gruppe 4: Danske sange i den tyske tid

Se de to videoer:

Den blå sangbog

Det haver så nyligen regnet

Lav opgaverne:

  • Hvilken betydning havde den blå sangbog?

  • Hvilken anden dansk sangbog har i dag afløst den blå sangbog?

  • Hvilken betydning fik sangen ”Det haver så nyligen regnet”? Læs om sangen HER.

  • Sangen blev populær i hele Danmark i en anden historisk periode. Hvilken?

Gruppe 5: Sønderjyder deltog i 1. verdenskrig

Se grafikken:

Barn i et grænseland HER.

Lav opgaverne:

  • Hvad var fordelene for sønderjyder, der blev tyske statsborgere?

  • Hvad var ulemperne?

  • Undersøg, hvor mange sønderjyder, der deltog i 1. verdenskrig på tysk side. Hvor mange af dem kom aldrig hjem?