Efter den 2. slesvigske krig i 1864 og indtil 1920 hørte Sønderjylland til Tyskland. Men en stor del af befolkningen blev ved med at føle sig som danskere - blandt andet på grund af højskoler, vandrelærere og det sønderjyske kaffebord.
Gå ombord i temaet og find ud af, hvordan sønderjyderne bevarede deres tilknytning til Danmark.
Del 1. Barn i et grænseland
Du kan begynde med at hilse på fire børn, som voksede op i 1800-tallet. Stil spørgsmål til dem, og bliv klogere på, hvordan det var at vokse op i Sønderjylland under tysk styre. Mød Nis, Louise, Peter og Marie HER.
Del 2: Fælles opgave
Først ser hele klassen denne video:
100-året for afstemningsdagen
Svar nu på spørgsmålene:
- •
På hvilken dato red Christian X over grænsen i 1920?
- •
Undersøg, hvilket tilnavn Christian X fik.
- •
Hvad bruger vi forsamlingshuse til i dag?
- •
Hvilken pynt bruger de i forsamlingshuset og hvorfor?
- •
Hvad blev bragt til live igen fra kassen på bordet?
- •
Hvad har den gamle dame arvet?
Gå på nettet og undersøg, hvem Ernst von Köller var, og hvilken betydning hans politik havde.
Del 3: Gruppearbejde
Gruppe 1: Skolegang og højskoler
Se denne video: Elever fra Rødding Højskole fejrer genforeningen
Lav opgaverne:
- •
Undersøg, hvad en vandrelærer var.
- •
Hvem var N. F. S Grundtvig?
- •
Hvad var formålet med højskoler, da de blev oprettet?
- •
Hvad brugte man højskoler til under det tyske styre
- •
Hvad er særligt ved Rødding Højskole?
- •
Hvad lærer man om på højskoler i dag?
Gruppe 2: Afstemningen
Undersøg, hvordan afstemningen endte i 1920: Læs om det HER.
Lav opgaverne:
- •
Hvad hed Sønderjylland før afstemningen?
- •
Hvor mange procent i Sønderjylland ville være en del af Danmark?
- •
Hvad var zone 1 og zone 2?
- •
Hvordan endte afstemningen i zone 2?
- •
Hvorfor lavede man to afstemninger?
- •
Hvem var H.P. Hanssen, og hvilken betydning havde hans politik? Læs om det HER.
Gruppe 3: Dannebrog og kaffebord
Se videoen
Det sønderjyske kaffebord
Og grafikken
Barn i et grænseland.
Lav opgaverne:
- •
Hvorfor blev det sønderjyske kaffebord opfundet?
- •
Hvor mange kager skal der være ved et sønderjysk kaffebord?
- •
Hvad lærer I om brugen af Dannebrog i tiden mellem 1864 og 1920?
- •
Hvornår bruger vi Dannebrog i dag?
- •
Fortæl om nogle begivenheder, hvor flaget har særlig stor betydning.
Gruppe 4: Danske sange i den tyske tid
Se de to videoer:
Den blå sangbog
Det haver så nyligen regnet
Lav opgaverne:
- •
Hvilken betydning havde den blå sangbog?
- •
Hvilken anden dansk sangbog har i dag afløst den blå sangbog?
- •
Hvilken betydning fik sangen ”Det haver så nyligen regnet”? Læs om sangen HER.
- •
Sangen blev populær i hele Danmark i en anden historisk periode. Hvilken?
Gruppe 5: Sønderjyder deltog i 1. verdenskrig
Se grafikken:
Barn i et grænseland HER.
Lav opgaverne:
- •
Hvad var fordelene for sønderjyder, der blev tyske statsborgere?
- •
Hvad var ulemperne?
- •
Undersøg, hvor mange sønderjyder, der deltog i 1. verdenskrig på tysk side. Hvor mange af dem kom aldrig hjem?