Om 'Danskere i verden'

Her finder du lærervejledning, Fælles Mål og læringsmål til 'Danskere i verden'.

Til læreren

Fag: Historie

Trin: 5.-6. klasse

Om forløbet

Rejs ud med ’Danskere i verden’ i din historieundervisning i 5.-6. klasse!

Dette forløb tager afsæt i DR-serien ’Danskere i verden’, og det stiller skarpt på udenlandsdanskere og kildearbejde. Forløbet kombinerer faglig viden med kreative og fysiske øvelser og lege.

Dine elever bliver introduceret for historiske og nulevende udenlandsdanskere, og de møder tre jævnaldrende danske børn Ronja, Emma og Mikkel, som bor i udlandet. Dine elever skal også overveje, hvor i verden de vil bo, hvis de skal være udenlandsdanskere.

Eleverne skal dykke ned kildearbejde, når de undersøger kilder hundrede år tilbage i tiden og hundrede år ude i fremtiden. De skal dyste mod hinanden i en kildestafet. Derudover skal eleverne også arbejde med kreative fortolkninger af kilder fra en spektakulær danskers liv i den første halvdel af 1900-tallets USA. Fortolkningerne danner tilsammen en tidslinje, som I kan hænge op i klassen.

Undervisningsforløbet består af tre delforløb, som du kan bruge samlet i din undervisning. Du kan også vælge bare at bruge enten del 1 om udlandsdanskere eller del 2 og 3 om kildearbejde. Forløbet er også velegnet til en temadag i historie.

Kolofon

Tilrettelæggelse og tekst: Frederikke Langergaard

Grafik: Johnatan Milo Maibøll og Lea Hytting

Redaktionssekretær: Maria Bjerre Linnemann

Redaktør: Johanne Bagge

Tak til Danes Worldwide og for medvirken til Ronja Willanig Jeppesen, Emma Egens Peña Arias og Mikkel Rebhold Støveng Drabsch.

Forløbet har afsæt i DR programmet 'Danskere i verden'.

Ris og ros

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen. Send ris og ros til skole@dr.dk.