Opgave 1
Læs arket med forskellige virkemidler HER, eller gennemgå dem sammen i klassen. Nogle af virkemidlerne kan du finde eksempler på i klipsamlingen ovenfor.
I arket finder du en oversigt over:
- •
Billedkomposition
- •
Klipning
- •
Kamerabevægelser
- •
Lyd
- •
Lys
Opgave 2
Find to til tre klip i klipsamlingen herunder, og lav en shot-to-shot-analyse ud fra arket med virkemidler HER. Svar også på spørgsmålene her, som er relevante for jeres klip.
- •
Hvorfor tror I, fotografen lige nøjagtigt har valgt de billedkompositioner? Hvordan understøtter billedkompositionen den fortælling, som er i klippet?
- •
Hvorfor tror I, fotografen har valgt lige nøjagtigt de kamerabevægelser, som er i de enkelte klip? Hvordan understøtter kamerabevægelsen den fortælling, som er i klippet?
- •
Hvorfor tror I, klipperen har valgt at klippe lige nøjagtigt på den måde i de enkelte klip? Hvordan understøtter klipningen den fortælling, som er i klippet?
- •
Er lydene ægte eller tilført senere? Hvorfor tror I, lige nøjagtigt de lyde, som er på klippet, er valgt? Hvordan understøtter lyden den fortælling, som er i klippet?
- •
Hvorfor tror I, at lige nøjagtigt den belysning, som er i klippet, er valgt? Hvordan understøtter belysningen den fortælling, som er i klippet?
Opgave 3
Se videoen herunder, hvor komponist Peter Due fortæller, hvordan musikken til rævescenen i byen er komponeret.
Svar bagefter på spørgsmålene her:
- •
Diskutér, hvad musikken betyder for naturserien som virkemiddel. Hvorfor tror I, musikken er så stor en del af Vilde vidunderlige Danmark?
- •
Hvorfor tror I, at man har valgt at bruge melodier fra den danske sangskat?
- •
Nævn mindst fem sange fra den danske sangskat, hvor der indgår dansk natur eller dyr. Kig eventuelt i skolens sangbøger.
- •
Hvorfor tror I, der er så mange sange om den danske natur?