Skolens værdier: Hvad mente Grundtvig, og hvad mener I?

Dyk ned i Grundtvigs tanker og værdier for skolen og find ud af, hvilke værdier der er vigtigst for jer i skolen. I skal spille jer frem til svarene!

(© Foto: Historieselskabet/ Grafik: Johnatan Milo Maibøll)

BAGGRUND: Grundtvig i folkeskolen

Hvilke værdier skal en skole rumme ifølge Grundtvig, og hvilke værdier er vigtige for dine elever, når de går i skole? Det skal I arbejde med i denne opgave.

Men først skal I se nærmere på nogle af de værdier, Grundtvig havde for skolen for næsten 200 år siden. Grundtvig formede sit skolesyn særligt i løbet af 1830’erne, og hans tanker har været med til at inspirere flere pædagogiske tænkere. Grundtvigs tanker er sidenhen blevet til det læringssyn og børnesyn, som vi kender i dag. Det er også det læringssyn, vi støder på i folkeskolens formålsparagraf:

Grundtvig ville lave en skole for voksne

Grundtvig har mange tanker, visioner og værdier for skolen. Men de fleste af dem var ikke knyttet til folkeskolen. Hans tanker handlede mest om en skole for voksne.

Grundtvig drømte om at oprette en skole for voksne, hvor undervisningen skulle oplyse og lære dem om samfundet, dansk historie, kultur og sprog. Der skulle være fokus på mundtlighed - altså det talte ord, 'det levende ord', som Grundtvig kaldte det.

Derudover skulle skolen være eksamensfri og baseret på lysten til at lære.

Det helt store mål for Grundtvig med denne skole var at danne almindelige danskere til at tage aktivt del i samfundet.

ELEVØVELSE 1: Grundtvigs værdier og tanker om skolen

I denne opgave skal I i tekst, video og billeder blive klogere på Grundtvigs værdier og tanker om skolen. Undervejs skal I også reflektere over, hvilke værdier der er vigtigst for jer og jeres skolegang.

Scroll i billedsamlingen og læs om fem udvalgte værdier, som Grundtvig havde for skolen for 200 år siden. Brug arbejdsspørgsmålene til at samle op på pointerne:

  • (© Foto: Historieselskabet Grafik: Lea Hytting)
1 / 5

Arbejdsspørgsmål:

  • Hvilke af Grundtvigs værdier genkender I i den måde, I går i skole på i dag?

  • Hvilke af hans værdier er vigtigst for jer?

  • Hvordan ville det være at gå i skole, hvis I ikke måtte være uenige med læreren?

  • Hvilke af Grundtvigs værdier står svagt på jeres skole?

  • Grundtvig var imod eksamen. Hvilke uddannelser kræver eksamen, og hvordan vil du have det med at blive opereret af en læge uden eksamen?

  • Hvilken værdi, synes I, er vigtigst for jeres skole? (Det må gerne være andre værdier end Grundtvigs).

Afspil videoen.

I dette klip møder I først Grundtvigs sønner, Johan og Svend, og en kammerat, der som en del af konfirmationsforberedelse skal lære vers udenad. I klippet ser I også Grundtvig, der fortæller sin datter, Meta, om planten vanilje. Klippet er fra dramadokumentar-serien 'Grundtvig'.

Brug klippet til at snakke om forskellige læringssyn og forskellige måder at lære på.

Arbejdsspørgsmål til klippet:

  • Hvordan lærer drengene Johan og Svend noget nyt i klippet?

  • Hvordan lærer pigen Meta noget nyt af Grundtvig?

  • Hvad viser klippet om Grundtvig og hans tanker og værdier for skolen?

  • Hvornår kan det være nødvendigt at lære noget udenad?

  • Hvordan kan I bedst lide at lære nyt?

ELEVØVELSE 2: Vores værdier for skolen

(© Foto: Historieselskabet Grafik: Lea Hytting)

I denne opgave skal dine elever spille et værdispil, hvor de bliver "tvunget" til at forholde sig til og diskutere sig frem til, hvilke værdier der er vigtigst for dem, når de går i skole.

Kort om spillet:

Spillet handler om at vælge og prioritere værdier for skolen gennem tre trin. Først køber deltagerne værdier ved hjælp af 'Grundtvig Rigsdaler', hvor de byder på de værdier, der betyder mest for dem selv. Derefter skal de i grupper diskutere sig frem til de tre vigtigste værdier, som, de mener, er mest relevante for deres skoleliv. Til sidst stemmer hele klassen på demokratisk vis om, hvilken gruppes værdier der bedst repræsenterer klassen.

Vi anbefaler, at I laver øvelsen i grupper på 4-5 personer.

Spillet består af tre trin:

  1. 1

    Køb dine værdier.

  2. 2

    Diskutér jer frem til gruppens tre vigtigste værdier.

  3. 3

    Stem om klassens værdier for skolen.

Print:

Print og klip elevarkene ud. Hver gruppe får et eksemplar af hver:

Trin 1: Køb dine værdier

Del de 12 værdiord ud i grupperne. Hver spiller får 5 x 20 Grundtvig Rigsdaler.

Diskutér værdiordene i klassen. Er alle klar over deres betydning? Mangler der nogen? I så fald kan I skrive dem på de tomme 'værdikort'og lægge dem på bordet sammen med de 12 færdige ord. Herefter kan spillet begynde.

Trin 2: Diskutér jer frem til gruppens tre vigtigste værdier

Klassen deles op i nye grupper, og spillerne medbringer de værdiord, de har købt. Gruppen skal blive enige om, hvilke tre ord der er vigtigst (gennem diskussion, ikke afstemning).

Eleverne i gruppen præsenterer deres ord på klassen og forklarer, hvorfor de er vigtige for dem i skolen. De tre ord skrives op på tavlen.

Trin 3: Stem om klassens værdier for skolen

I sidste trin stemmer alle spillere på den gruppe, der har valgt de tre værdier, der bedst repræsenterer deres værdier for skolen. Alle har én stemme.

Spillet er slut. Tal om spillet på klassen:

  • Hvordan var det at købe værdiordene? Hvilke refleksioner gjorde I jer?

  • Hvilke ord var der mest/mindst kamp om og hvorfor?

  • Hvordan gik det med at blive enige om de tre vigtigste værdier? Hvornår var det let/svært?

  • Hvad tænker I om de tre valgte værdier for klassen? Kan I spejle jer i dem?

  • Hvilke værdier for skolen valgte I, som Grundtvig også havde?