Revyerne har gennem årene sat ord på emner, som man normalt ikke tør tale om. Sådanne emner kan man også kalde et tabu.
Et tabu er et emne, som man har svært ved at tale højt om, fordi det vækker stærke følelser. Det kan for eksempel være følelsen af skam, vrede, blufærdighed eller når noget er pinligt.
Tabuer ændrer sig med tiden, og kan være anderledes i forskellige kulturer og familier. For eksempel var det skamfuldt at tale om sex i gamle dage. Omvendt var det dengang ikke skamfuldt at komme med racistiske bemærkninger, og det er helt forkert i dag.
a. Her får I tre eksempler på særlige temaer og tabuer i revyerne. Læs eksemplerne igennem og søg eventuelt mere viden om dem på nettet.
- •
Diskutér, hvorfor emnet i de tre revyindslag kan kaldes et tabu.
- •
Diskutér, hvad forskellene er på de tre revyindslag.
- •
Diskutér, om de tre revyindslag ville blive opfattet som tabuer i dag.
Hvor går grænsen?
Ytringsfriheden har gjort, at revyerne stort set kan sige, hvad de vil. Men der er grænser – også ifølge Grundloven. I Grundloven står der:
Man må altså sige og skrive, hvad man vil. Men man skal også tage ansvar for det. Hvis man for eksempel er meget grov og fornærmer nogen offentligt, så kan man komme i retten for det.
Derfor er det også vigtigt at finde balancen, når man skriver en revy. Også af hensyn til dem, det går ud over. Det er sjovt at gøre grin med andre, men det må ikke være så groft, at det er krænkende eller stødende.
En af de ting, man kan gøre for, at et revyindslag ikke bliver stødende, er, at man gør grin med en sag eller situation og ikke med personen bag sagen.
b. Se klippet herover, hvor politikeren Inger Støjberg fortæller om sin oplevelse af at blive parodieret i en revy.
- •
Diskutér, hvorfor Inger Støjberg ikke føler, det er stødende at blive parodieret i denne situation.
- •
Diskutér, om de to parodier gør grin med Inger Støjberg som person eller gør grin med hendes holdninger og handlinger.
Find på et tema til et revyindslag
c. Find på tre tabuer, som kunne være sjovt at lave til et tema i et revyindslag. Her får I nogle spørgsmål, som kan hjælpe jer på vej:
- •
Hvad fylder meget i jeres egen hverdag? Skole, fritid, venner, søskende, forældre, kæledyr, sociale medier?
- •
Har der været nogen store politiske sager i løbet af året?
- •
Har nogen politikere eller andre kendte personer dummet sig?
- •
Er der sket noget sjovt på skolen i løbet af året?
- •
Er der sket noget vildt på de sociale medier i løbet af året?
- •
Brug eventuelt de tre revyeksempler længere oppe som inspiration.
d. Når I har fundet på tabuerne, skal I diskutere balancen ud fra spørgsmålene her:
- •
Kan vores tema støde eller gøre nogen kede af det tæt på os eller i klassen?
- •
Går vores tema efter personen eller sagen?