Skriv dit forslag

Nu skal eleverne skrive deres Ultraforslag! Men hvordan formulerer I, hvad forslaget er, og hvorfor det er vigtigt - på skrift?

(© Grafik: Lea Hytting og Sidsel Boddum Kristiansen)

Skriv et forslag

For at lave et godt forslag, skal man kunne overbevise andre om, hvorfor det er vigtigt. Derfor finder du på denne side en øvelse, hvor eleverne kan opvarme deres ”overbevisningsmuskel”, når de skal formulere og begrunde, at de skal have deres livret til aftensmad.

Der er også en række refleksionsspørgsmål, som du kan stille eleverne for at hjælpe dem med at konkretisere deres idéer til forandring og formulere dem som et konkret forslag.

Opvarmningsøvelse: Hvorfor skal dine forældre lave din livret i dag?

Denne øvelse tager udgangspunkt i noget eleverne allerede kender – nemlig deres egen livret. Eleverne skal begrunde, hvorfor de har fortjent at få deres yndlingsret lige i dag. Øvelsens formål er at få eleverne i gang med at formulere og begrunde sig. Øvelsen kan derfor fungere som opvarmning – inden eleverne skal formulere deres Ultraforslag.

Du skal bruge:

  • Noget, eleverne kan skrive på.

Sådan laver I øvelsen:

  1. 1

    Eleverne vælger hvilken livret, de skal overbevise andre om, at de skal have.

  2. 2

    Eleverne skal nu finde på alle de gode grunde de kan til, at de skal have deres livret til aftensmad. De skal nøje overveje, hvorfor deres yndlingsret er den bedste ret i verden? Er det en særligt smuk ret? Er den meget nem eller sjov at lave? Er den god for klimaet? Er den god for kroppen? Er den god at spise i fællesskab? Eleverne skriver deres gode grunde ned.

  3. 3

    Når de 10 minutter er gået, deler de begrundelsen med en sidemakker eller præsenterer på klassen. Og så kan begrundelserne jo tages med hjem til at overbevise forældrene.

Refleksionsspørgsmål

Når eleverne skal formulere deres Ultraforslag, skal de give forslaget en titel og kort skrive, hvad det går ud på. Du kan eventuelt dele disse refleksionsspørgsmål på en skærm eller tavle for at hjælpe klassen med at strukturere og formulere deres forslag til forandring.

(© Grafik: Lea Hytting og Sidsel Boddum Kristiansen)

Print et forslag

Du kan printe arket ”Mit Ultraforslag"og lade eleverne skrive forslaget i hånden først. I kan også lave en væg i eller udenfor klassen, hvor forslagene kan hænge.

Ekstra: Del dit forslag

Når eleverne har formuleret deres Ultraforslag, kan I eventuelt arbejde videre med dem på kreative måder. For at skabe forandring er det vigtigt at dele sine forslag til forandring med andre, og der findes mange forskellige måder at gøre det på!

Eleverne kan lave en collage, en musikvideo, en flyer, en demonstration, en stop-motion-film, en plakat, et opslag til sociale medier – kun fantasien sætter grænser!

Eleverne kan tage Ultraforslagene med i billedkunst eller håndværk og design og arbejde med at lave en fed præsentation af deres eget forslag. På den måde rækker demokratisk selvtillid ind i andre fag, og eleverne kan i endnu højere grad kan dele deres forslag med omverdenen.

Inspiration

I læringsforløbet ”Min verden - Min Stemme" kan du finde inspiration til, hvordan eleverne kan arbejde med at få delt deres budskaber og Ultraforslag. Her kan eleverne bl.a. se, hvordan andre børn og unge har fået deres budskaber ud i verden.