BAGGRUND: Grundtvig i folkeskolen
Hvilke værdier mener Grundtvig, at skolen skal rumme, og hvilke værdier er vigtige for dine elever, når de går i skole? Det skal I arbejde med i denne opgave.
Men først skal I se nærmere på nogle af de værdier, Grundtvig havde for skolen for snart 200 år siden. Grundtvig formede sit skolesyn særligt i løbet af 1830'erne, og hans tanker har været med til at inspirere flere pædagogiske tænkere. Grundtvigs tanker er sidenhen blevet til det læringssyn og børnesyn, som vi kender i dag. Det er også det læringssyn, vi støder på i folkeskolens formålsparagraf:
Grundtvig ville lave en skole for voksne
Grundtvig har mange tanker, visioner og værdier for skolen. Men de fleste af dem var ikke knyttet til folkeskolen. Hans tanker handlede mest om en skole for voksne.
Grundtvig drømte om at oprette en skole for voksne, hvor undervisningen skulle oplyse og lære eleverne om samfundet, dansk historie, kultur og sprog. Der skulle være fokus på mundtlighed - altså det talte ord, 'det levende ord', som Grundtvig kaldte det.
Derudover skulle skolen være eksamensfri og baseret på lysten til at lære.
Det helt store mål for Grundtvig med denne skole var at danne almindelige danskere til at tage aktivt del i samfundet.
ELEVØVELSE 1: Grundtvigs værdier og tanker om skolen
I denne opgave bliver I klogere på Grundtvigs værdier og tanker om skolen for 200 år siden. Undervejs skal eleverne også reflektere over, hvilke værdier der er vigtigst for dem og deres skolegang.
Afspil videoen ovenfor.
I klippet møder I først Grundtvigs sønner, Johan og Svend, og en kammerat. De skal som en del af konfirmationsforberedelse lære vers udenad. I klippet ser I også Grundtvig, der fortæller sin datter, Meta, om planten vanilje. Klippet er fra dramadokumentar-serien 'Grundtvig'.
Brug arbejdsspørgsmålene til at snakke om pointerne i klippet.
Arbejdsspørgsmål til klippet:
- •
Hvordan lærer drengene Johan og Svend noget nyt i klippet?
- •
Hvordan lærer pigen Meta noget nyt af Grundtvig?
- •
Hvad viser klippet om Grundtvig og hans tanker og værdier for skolen?
- •
Hvornår kan det være nødvendigt at lære noget udenad?
- •
Hvordan kan I bedst lide at lære nyt?
ELEVØVELSE 2: Vores værdier for skolen
I denne opgave skal dine elever spille et værdispil, hvor de bliver ”tvunget” til at forholde sig til og diskutere sig frem til, hvilke værdier der er vigtigst for dem, når de går i skole.
Kort om spillet:
Spillet handler om at vælge og prioritere værdier for skolen gennem tre trin. Først køber deltagerne værdier ved hjælp af 'Grundtvig Rigsdaler', hvor de byder på de værdier, der betyder mest for dem selv. Derefter skal de i grupper diskutere sig frem til de tre vigtigste værdier, som, de mener, er mest relevante for deres skoleliv. Til sidst stemmer hele klassen på demokratisk vis om, hvilken gruppes værdier der bedst repræsenterer klassen.
Vi anbefaler, at I laver øvelsen i grupper på 4-5 personer.
Spillet består af tre trin:
- 1
Køb dine værdier.
- 2
Diskutér jer frem til gruppens tre vigtigste værdier.
- 3
Stem om klassens værdier for skolen.
Print:
Print og klip elevarkene ud. Hver gruppe får et eksemplar af hver:
Trin 1: Køb dine værdier
Del de 12 værdiord ud i grupperne. Hver spiller får 5 x 20 Grundtvig Rigsdaler.
Diskuter værdiordene i klassen. Er alle klar over deres betydning? Mangler der nogen? Skriv dem i så fald på de tomme 'værdikort' og læg dem på bordet sammen med de 12 færdige ord. Herefter kan spillet begynde.
Trin 2: Diskutér jer frem til gruppens tre vigtigste værdier
Klassen deles op i nye grupper, og spillerne medbringer de værdiord, de har købt. Gruppen skal blive enige om, hvilke tre ord der er vigtigst (gennem diskussion, ikke afstemning).
Eleverne præsenterer deres ord på klassen og forklarer, hvorfor de er vigtige for dem i skolen. De tre ord skrives op på tavlen.
Trin 3: Stem om klassens værdier for skolen
I sidste trin stemmer alle spillere på den gruppe, der har valgt de tre værdier, der bedst repræsenterer deres værdier for skolen. Alle har én stemme.
Spillet er slut. Tal om spillet på klassen:
- •
Hvordan var det at købe værdiordene? Hvilke refleksioner gjorde I jer?
- •
Hvilke ord var der mest/mindst kamp om og hvorfor?
- •
Hvordan gik det med at blive enige om de tre vigtigste værdier? Hvornår var det let/svært?
- •
Hvad tænker I om de tre valgte værdier for klassen? Kan I spejle jer i dem?
- •
Hvilke værdier for skolen valgte I, som Grundtvig også havde?