Tag stilling med Ultraforslag
Her på siden finder du tre øvelser, hvor eleverne på forskellige måder kan prøve kræfter med aktivt at tage stilling og give deres mening til kende. Du kan bruge alle tre øvelser eller vælge den øvelse, der passer bedst til din klasse.
Du kan starte med at afspille denne video med Solaf Masoud fra Ultra Nyt. Hun kan hjælpe med at motivere dine elever til at tænke over, hvad de selv mener om forskellige emner og italesætte, at det godt kan være svært at finde ud af, hvad man selv mener:
Elevøvelse: Hvad vil du helst?
Giv klassen en genvej til at tage stilling med den klassiske leg: ”Hvad vil du helst?". Legen kan fungere som opvarmningsøvelse, hvor eleverne hurtigt og uden stor refleksion kommer i gang med at mene noget.
Eleverne stilles over for vilde valgmuligheder og skal vælge den, de foretrækker. Legen opmuntrer eleverne til at tage stilling og diskutere deres valg med klassekammeraterne – men i en ufarlig og legende kontekst. Her er en kort guide til legen:
- 1
Sæt billedkarusselen op på skærmen.
- 2
Vis første billede og læs første spørgsmål højt.
- 3
Eleverne får et øjeblik til at snakke med sidemakker og vælge ét af scenarierne.
- 4
Stil spørgsmålet ud i klassen, fx: ”Hvem ville helst spise tre regnorme?”. Eleverne rækker hånden op. ”Hvem ville helst spise en skovsnegl?” Eleverne rækker hånden op.
- 5
Gå videre til næste billede og gentag.
Elevøvelse: Stem med fødderne
I denne øvelse skal eleverne op af stolene og aktivt træne at tage stilling til og stemme for eller imod forskellige forslag.
Øvelsen kræver lidt plads og kan med fordel laves i skolegården, en gymnastiksal eller et andet sted, hvor der er plads til, at eleverne kan stå på en lang række.
- 1
Først skal alle elever stille sig på en lang række ved siden af hinanden og kigge i samme retning
- 2
Stil dig foran rækken og læs et forslag op for klassen, fx ”Det skal være forbudt at affyre fyrværkeri”.
- 3
Eleverne skal nu tage stilling til, om de er for eller imod. Hvis de er for, skal de gå et skridt frem, hvis de er imod, skal man gå et skridt tilbage.
- 4
Spørg eventuelt nogle elever undervejs: Hvorfor er du for eller imod?
- 5
Lav en fælles opsamling på klassen om, hvordan det var at tage stilling til de forskellige forslag. Brug eventuelt spørgsmålene nedenfor.
Spørgsmål til klassen
Variationer
- •
Øvelsen kan også laves med klassens egne forslag. Her starter du som lærer med at indsamle forslag til forandringer fra alle klassens elever og læser dem så højt ét ad gangen. Brug eventuelt vores elevøvelser om at finde på forslag inden.
- •
Øvelsen kan også laves med en ’for-ende’ og en ’imod-ende’ i klasseværelset. Efter hvert forslag placerer eleverne sig i den ene eller anden ende alt efter, om de er enige eller uenige med forslaget.
- •
Man kan også lave anonyme digitale afstemninger på klassen, brug fx Slido eller Mentimeter.
Du kan eventuelt printe øvelsen, så du kan have forslag og spørgsmål med, hvis I laver øvelsen udenfor klasseværelset.
Elevøvelse: Holdningskarusselen
I denne øvelse kommer alle elever i tale, når de skal tage stilling til et forslag, sige deres mening og lytte aktivt på en klassekammerat.
Øvelsen er inspireret af cooperative learning-metoden ”dobbeltcirkler”, der giver en dynamisk interaktion i klassen og styrker elevernes evne til at lytte til forskellige synspunkter.
Eleverne deles i to cirkler med lige mange elever i hver. En cirkel inderst og en cirkel uden om den første cirkel. Eleverne i de to cirkler står ansigt til ansigt.
- 1
Stil eleverne et spørgsmål, f.eks. ”Skal elever have lov til at bruge deres telefoner i skoletiden?”
- 2
Sæt et ur på 1 minut. Makker A (yderste cirkel) starter med at præsentere og dele sine umiddelbare holdning til emnet. Makker B (inderste cirkel) lytter og stiller eventuelle opklarende spørgsmål.
- 3
Efter 1 minut bytter de roller, så makker B nu præsenterer sin holdning, og makker A lytter og stiller spørgsmål.
- 4
Når både makker A og makker B har talt et minut, stiller læreren spørgsmålet igen og beder alle om at række hånden op, hvis de stemmer for forslaget.
- 5
Nu rykker hele den yderste cirkel et skridt mod højre, læreren stiller et nyt spørgsmål, og processen gentages. Nu er det makker B, der skal præsentere sin holdning først, og A, der skal lytte og stille spørgsmål.
Dette kan fortsætte med flere spørgsmål og runder, så eleverne får mulighed for at øve sig i at tage stilling til forskellige emner.
Spørgsmål til øvelsen
Til øvelsen skal der bruges nogle spørgsmål eller emner, der kan tages stilling til. Du kan enten selv finde på spørgsmål, lade klassen byde ind med emner eller bruge nedenstående.
Du kan eventuelt sætte spørgsmålene på en fælles skærm, så eleverne ikke går i stå i samtalerne, fordi de har glemt spørgsmålet eller har brug for visuel støtte.
Variation
Øvelsen kan også laves med klassens egne forslag. Her starter I øvelsen med at indsamle sedler med forslag til forandringer fra klassens elever. Læs dem så højt ét ad gangen. Brug eventuelt vores elevøvelser om at finde på forslag.