Find på et forslag

Nu skal dine elever finde på en masse gode ideer til, hvad de gerne vil forandre. Men hvordan finder I på gode forslag?

(© Grafik: Lea Hytting og Sidsel Boddum Kristiansen)

Brainstorm på Ultraforslag

Her på siden finder du tre forskellige brainstormøvelser, du kan bruge, når dine elever skal i gang med at finde frem til dét, de vil forandre med deres forslag. Du kan bruge alle tre øvelser eller vælge den, der passer bedst til din klasse.

Afspil eventuelt denne video med Solaf fra Ultra Nyt. I videoen motiverer Solaf eleverne til at finde på forslag og slår fast, at der ikke findes dumme eller forkerte forslag:

Video: Hvad ville du forandre?

Hvis du kunne forandre noget i Danmark, hvad skulle det så være? Det svarer børn på i nedenstående video. Du kan afspille videoen for dine elever som inspiration til selv at komme i gang med at finde på forslag..

Samtalespørgsmål i klassen:

  • Hvad synes I om forslagene i videoen?

  • Hvem synes du det er vigtigst at forandre noget for? Dig selv? Din familie? Naturen?

Elevøvelse: Kortlæg din dag

Denne øvelse tager udgangspunkt i elevernes egen hverdag, når de skal finde på forslag til noget, de gerne vil forandre.

Det skal du bruge:

Sådan laver I øvelsen:

  1. 1

    Tænk over din dag (5 minutter): Eleverne starter med at tænke på en almindelig dag i deres liv fra morgen til aften. De kan lave en simpel tegning eller liste over de steder, de besøger i løbet af en dag, fx deres hjem, vejen til skole, selve skolen, skolegården, fritidsaktiviteter osv.

  2. 2

    Find på forslag (10 minutter): For hvert sted eleverne har markeret, skal de tænke på, hvad de gerne vil forandre. Hvad ville gøre skolen, håndboldhallen, cykelstien eller deres hjem bedre? Skulle der være mere skærmtid derhjemme? Skulle der være kortere dage i skolen eller mindre skrald i skolegården? Skulle der være spa i håndboldhallens omklædningsrum? Eleverne skriver deres forslag ned.

  3. 3

    Del og diskutér (10 minutter): Eleverne inddeles nu i små grupper. Her deler de hver især deres forslag og får mulighed for at kommentere og bygge videre på hinandens forslag. Eleverne kan blandt andet snakke om, hvordan de konkrete forslag kan gøre en forskel? Hvad vil der ske, hvis forslaget blev til noget? Ville det gøre dagen sjovere, bedre eller nemmere? Hvem ville blive glade for forslaget?

Slut eventuelt med at samle op på klassen, hvor nogle elever kan dele deres favoritforslag.

Elevøvelse: Forestil dig en fremtid

For at sætte tankerne i gang skal eleverne i denne øvelse forestille sig den fremtid, de drømmer om. Øvelsen starter med en lydvandring, der skaber en rolig og inspirerende atmosfære. Her tager vært Solaf Masoud fra Ultra Nyt eleverne med på en tur ud i fremtiden.

Formålet med lydvandringen er at inspirere eleverne til at turde at drømme stort og tænke ud af boksen, når de skal finde på forslag til forandringer i samfundet. Afslutningsvist skal eleverne reflektere over, hvordan de ønsker, at vores verden skal forandre sig. De skal reflektere over forslag, der kan bidrage til, at deres drømmefremtid bliver til virkelighed.

Det skal du bruge:

  • Papir eller andet eleverne kan skrive eller tegne på.

Sådan laver I øvelsen:

1. Afspil lydvandringen her for klassen:

2. Fra fremtid til forslag

Efter at have lyttet skal eleverne skrive ned eller tegne, hvad de forestillede sig. Eleverne kan bruge nedenstående refleksionsspørgsmål til at komme i gang, som du evt. kan dele fra en fælles skærm:

(© Grafik: Sidsel Boddum Kristiansen og Lea Hytting)

Elevøvelse: Den fælles forslagsvæg

Det kan være svært at tænke nyt og finde på den gode idé til et forslag, hvis man hele tiden sidder det samme sted. Derfor skal eleverne op ad stolene i denne øvelse. I en stor fælles brainstorm skal eleverne finde på, inspirere og udveksle idéer til Ultraforslag.

Alle forslag er velkomne – både de gode og de gakkede. For én elevs forslag kan måske få en anden elevs tanker i gang. Øvelsen foregår så vidt muligt i stilhed for at skabe en rolig og fokuseret stemning.

Det skal du bruge:

  • En stor tavle eller væg, post-its og blyanter. Alternativt nogle store ark papir eller andet eleverne kan skrive på.

Sådan laver I øvelsen:

  1. 1

    Hvad ville I forandre, hvis I kunne? (5 minutter): Start øvelsen med at stille klassen spørgsmålet: ”Hvad ville I forandre, hvis I kunne?”. Eleverne får først mulighed for at summe lidt med sidemakkeren.

  2. 2

    Forslagsvæg (10 minutter): Nu skal alle elever op at stå. De kan fordele sig omkring tavlen eller væggen, hvor forslagene skal hænge. Hver elev får udleveret en bunke post-its, de kan skrive forslag på og hænge på tavlen. De skal skrive ét forslag pr. post-it, og eleverne må skrive så mange forslag, de kan. Eleverne må meget gerne kigge på klassekammeraternes forslag undervejs. Giver de nogle nye idéer? Man kan også skrive en videreudvikling eller en tilføjelse til en anden elevs forslag. Under øvelsen kan du flytte på elevernes post-its. Hvis der er for eksempel er mange forslag om at stoppe mobning, kan du løbende samle de forslag. Eleverne får på den måde et overblik og kan lettere bygge videre på hinandens idéer.

  3. 3

    Vælg et forslag (5 minutter): Når tiden er gået, skal hver elev vælge dét forslag, de bedst kan lide – skrive det på en post-it – og tage det med hen til sin plads. Eleverne må altså gerne vælge et forslag, de ikke selv har fundet på.

  4. 4

    Afslut på klassen (5-10 minutter): Afslut med en opsamling på klassen, hvor alle elever læser deres forslag op og kort fortæller, hvorfor det er et vigtigt forslag for dem.

    Variation

    Øvelsen kan i stedet laves i mindre grupper, hvor hver gruppe har en væg, et stort papirark eller et område, hvor eleverne kan sætte post-its med forslag. Der kan eventuelt afsluttes med en fælles opsamling.