VIDEO: En hilsen fra Jonas
START med at se videoen med Jonas.
GRUPPEØVELSE: Find jeres ti ord
Klassen bliver nu inddelt i grupper alt efter jeres interesse. Jeres lærer hjælper jer.
I skal nu hjælpe hinanden i gruppen med at skrive ti ord ned i et ordskema, som er særlige for jeres interesse.
GRUPPEØVELSE: Ti ord ændrer historien
SE klippet ovenfor. Scenen er fra DR-Ultra fiktionsserien ’Skyldig’.
SNAK på klassen:
- •
Hvad sker der i klippet?
- •
Hvordan er stemningen?
- •
Hvilke(t) ord synes I understreger tydeligst, at der her er tale om en afhøring?
LÆS: Nu skal I undersøge, hvordan I med ganske få ord kan ændre hele denne scene med ti af jeres egne ord.
I får nu udleveret ’Elevark 4 – Skyldig-manuskript indsæt ord’.
PRÆSENTATION: Hvem er skyldig?
SAML OP på klassen. Grupperne præsenterer deres version af scenen fra ’Skyldig’.
SNAK på klassen:
- •
Hvad var det sjoveste ord i jeres versioner af scenen fra ’Skyldig’?
- •
Hvad gjorde de 10 nye ord ved historien? Blev jeres historier sjovere/mere alvorlige/mere spændende/meget anderledes?
- •
Hvad gjorde det ved stemningen i scenen, at det var jeres ord, der blev brugt? Sammenlign med original-scenen fra ’Skyldig’.
- •
Hvordan var det at opleve de andre gruppers versioner af scenen fra ’Skyldig’?
AFSLUTNING:
GÅ op til tavlen og skriv et nyt ord, som I har lært undervejs.
SAML OP på klassen:
- •
Hvordan har det været at arbejde med ord, som I bruger meget?
- •
Er I blevet mere opmærksomme på, hvilke ord I bruger sammen med jeres venner, familie, bedsteforældre?
- •
Har I lært noget nyt om ord, som I vil dele med de andre?