Jeres ord ændrer historien

Nu skal I være kreative med jeres ord og bruge dem i en helt ny sammenhæng. For nu skal I ændre en hel historie med bare 10 ord.

(© Stock: gettyimages/Foto: Anders Ekström/ Grafik: Lea Hytting)

VIDEO: En hilsen fra Jonas

START med at se videoen med Jonas.

GRUPPEØVELSE: Find jeres ti ord

Klassen bliver nu inddelt i grupper alt efter jeres interesse. Jeres lærer hjælper jer.

I skal nu hjælpe hinanden i gruppen med at skrive ti ord ned i et ordskema, som er særlige for jeres interesse.

GRUPPEØVELSE: Ti ord ændrer historien

SE klippet ovenfor. Scenen er fra DR-Ultra fiktionsserien ’Skyldig’.

SNAK på klassen:

  • Hvad sker der i klippet?

  • Hvordan er stemningen?

  • Hvilke(t) ord synes I understreger tydeligst, at der her er tale om en afhøring?

LÆS: Nu skal I undersøge, hvordan I med ganske få ord kan ændre hele denne scene med ti af jeres egne ord.

PRÆSENTATION: Hvem er skyldig?

SAML OP på klassen. Grupperne præsenterer deres version af scenen fra ’Skyldig’.

SNAK på klassen:

  • Hvad var det sjoveste ord i jeres versioner af scenen fra ’Skyldig’?

  • Hvad gjorde de 10 nye ord ved historien? Blev jeres historier sjovere/mere alvorlige/mere spændende/meget anderledes?

  • Hvad gjorde det ved stemningen i scenen, at det var jeres ord, der blev brugt? Sammenlign med original-scenen fra ’Skyldig’.

  • Hvordan var det at opleve de andre gruppers versioner af scenen fra ’Skyldig’?

AFSLUTNING:

op til tavlen og skriv et nyt ord, som I har lært undervejs.

SAML OP på klassen:

  • Hvordan har det været at arbejde med ord, som I bruger meget?

  • Er I blevet mere opmærksomme på, hvilke ord I bruger sammen med jeres venner, familie, bedsteforældre?

  • Har I lært noget nyt om ord, som I vil dele med de andre?