Del 3: Dilemmaer om penge

Isak, Lotus og Mathias har oplevet situationer, hvor de ikke ved, hvad de skal gøre. Situationerne handler om penge på forskellige måder. Nu skal I hjælpe dem ved at finde på gode løsninger.

(© Grafik: Matilde Huus Eriksson)

Hvad er et dilemma?

Et dilemma er en situation, hvor det er svært at vælge, hvad man skal gøre. Alle oplever dilemmaer nogle gange. Du har sikkert også oplevet et.

Måske har du været i et dilemma, om du skal invitere alle eller kun nogle få fra klassen med til din fødselsdag? Det kan være også være, at du har været i et dilemma, om du skal bruge dine penge i kantinen eller spare dem op til senere?

Dilemmaer om få penge

Der er mange børn i Danmark, som vokser op i familier med få penge. Der er i gennemsnit mindst én elev i alle klasser, som kommer fra en familie med få penge.

Børn fra familier med få penge oplever nogle gange dilemmaer om penge. Det kan være dilemmaer om ikke at kunne tage på ferie, købe fødselsdagsgaver eller lave ting med sine venner, som koster penge.

Dilemmaer med Lotus, Isak og Mathias

Nu skal I møde Isak, Lotus og Mathias. De kommer fra familier med få penge, og det stiller dem nogle gange i et dilemma. Nu skal I hjælpe dem med at finde gode løsninger til deres dilemmaer.

Se videoerne og snak om spørgsmålene i grupper efter hver video:

  • Hvad er den bedste løsning på dilemmaet?

  • Hvorfor er det den bedste løsning?

Når I har fundet en løsning på dilemmaet, så kan I se videoen med svaret på dilemmaet.

Lotus' dilemma:

Isaks dilemma:

Mathias' dilemmaer:

Jeres eget dilemma

Nu skal I forstille jer, at I kommer fra en familie med få penge ligesom Isak, Lotus og Mathias. I skal tænke over et dilemma, som I synes er svært, hvis I kom fra en familie med få penge.

Det kan være noget, I oplever i skolen, til sport, i jeres fritid eller i ferierne.

I gruppen finder I på et dilemma sammen. Når I har fundet på et dilemma, så svarer I på spørgsmålene:

  • Hvad er den bedste løsning på jeres dilemma?

  • Hvorfor er det den bedste løsning?

Spørgsmål til klassen:

  • Hvordan var det at hjælpe Isak, Lotus og Mathias med deres dilemmaer?

  • Synes I, at de forskellige dilemmaer lignende hinanden? Hvorfor/hvorfor ikke?

  • Hvilket dilemma var det sværeste at finde en løsning på? Hvorfor?