Lærervejledning - udskoling

Undervisningsmaterialet til udskolingen på DR Skole om flygtningebørn består af tre dele: Børnekonventionen På flugt Flygtningebørn i Danmark

Børnekonventionen

Opgaverne tager udgangspunkt i fem klip fra Ultra Nyt. Opgaverne lægger op til en kombination af gruppearbejde og fælles undervisning i klassen.

Eleverne lærer om, hvad der står i FN’s Børnekonvention og får en fornemmelse af, hvorfor det er vigtigt at have en konvention, som beskytter børns rettigheder.

Fag: Dansk, UU, samfundsfag

Klasse: 5. – 9. klasse

Varighed: 2 lektioner

På flugt

Dokumentarfilmen "Min Flugt" følger de syriske drenge Ghaith og Abduls flugt op gennem Europa.

Undervisningsforløbet til dokumentaren Min flugt er lavet af flygtningebørn.dk.

Her skal eleverne tage stilling til de dilemmaer og udfordringer, som de to flygtningedrenge møder på deres vej op gennem Europa.

Desuden kan man se Ultra Nyts dokumentarserie om børn på flugt, som også hedder: Min Flugt. Her genbesøger Ultra Nyt to flygtningebørn to år efter, de første gang fortalte om deres flugt til Danmark.

Fag: Dansk, samfundsfag, geografi

Klasse: 7. – 9. klasse

Varighed: 6-8 lektioner

Flygtningebørn i Danmark

I fire dokumentarer følger vi flygtningebørn, som er kommet til Danmark helt alene. Deres skæbner og fremtid udvikler sig helt forskelligt. Vi følger dem i den første tid i Danmark, hvor de kæmper for at falde til i landet, mens de venter på svar om opholdstilladelse.

Undervisningsforløbene til dokumentarerne er lavet af flygtningebørn.dk.

Udvist

Læringsmål:

Eleven kan skrive et debatindlæg.

Eleven kan bruge centrale begreber, der bliver benyttet i flygtningedebatten.

Eleven har indblik i de forskellige partiers indvandring- og flygtningepolitik, og kan bruge denne viden i praksis.

Klassetrin: 7. – 9. Klasse

Fag: Dansk, samfundsfag og geografi

Tid: 6-8 lektioner

Den første tid

Læringsmål:

Eleven får indsigt i forskellige problematikker, begreber, offentlig forvaltning og organisationer, som relaterer sig til flygtninge.

Eleven kan skrive en beskrivende og uddybende tekst på engelsk.

Eleven kan lave resumé og personkarakteristik.

Klassetrin: 7. – 9. klasse

Fag: Dansk, samfundsfag og engelsk

Tid: 6-8 lektioner

13 år og helt alene

Læringsmål:

Eleven får indblik i en ung flygtnings hverdag og kamp for familiesammenføring.

Eleven kender reportagegenren og kan skrive en reportage.

Eleven kan lave en personkarakteristik.

Eleven kan tage stilling til værdipolitiske udtalelser i flygtningedebatten.

Klassetrin: 7. – 9. klasse

Fag: Dansk, samfundsfag og geografi

Tid: 6-8 lektioner

Andre forslag til undervisningsforløb om flygtningebørn

TV serien Rodløs

Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag.

Dilemmaspillet "Flygtningene kommer"

Dilemmaspillet "Flygtningene kommer" er et interaktivt videospil om flygtningen Farhad. Eleverne oplever Farhads asylsag helt tæt på, og skal tage stilling til seks dilemmaer om hans liv i Danmark.

Deadline Syrien

I Red Barnets interaktive spil kan du slippe dine elever fri som journalister, der skal undersøge livet som flygtning i Danmark og en af verdens største flygtningelejre i Jordan.