Undervisningsmaterialet til udskolingen på DR Skole om flygtningebørn består af tre dele: Børnekonventionen På flugt Flygtningebørn i Danmark
Børnekonventionen
Opgaverne tager udgangspunkt i fem klip fra Ultra Nyt. Opgaverne lægger op til en kombination af gruppearbejde og fælles undervisning i klassen.
Eleverne lærer om, hvad der står i FN’s Børnekonvention og får en fornemmelse af, hvorfor det er vigtigt at have en konvention, som beskytter børns rettigheder.
Fag: Dansk, UU, samfundsfag
Klasse: 5. – 9. klasse
Varighed: 2 lektioner
På flugt
Dokumentarfilmen "Min Flugt" følger de syriske drenge Ghaith og Abduls flugt op gennem Europa.
Undervisningsforløbet til dokumentaren Min flugt er lavet af flygtningebørn.dk.
Her skal eleverne tage stilling til de dilemmaer og udfordringer, som de to flygtningedrenge møder på deres vej op gennem Europa.
Desuden kan man se Ultra Nyts dokumentarserie om børn på flugt, som også hedder: Min Flugt. Her genbesøger Ultra Nyt to flygtningebørn to år efter, de første gang fortalte om deres flugt til Danmark.
Fag: Dansk, samfundsfag, geografi
Klasse: 7. – 9. klasse
Varighed: 6-8 lektioner
Flygtningebørn i Danmark
I fire dokumentarer følger vi flygtningebørn, som er kommet til Danmark helt alene. Deres skæbner og fremtid udvikler sig helt forskelligt. Vi følger dem i den første tid i Danmark, hvor de kæmper for at falde til i landet, mens de venter på svar om opholdstilladelse.
Undervisningsforløbene til dokumentarerne er lavet af flygtningebørn.dk.
Udvist
Læringsmål:
Eleven kan skrive et debatindlæg.
Eleven kan bruge centrale begreber, der bliver benyttet i flygtningedebatten.
Eleven har indblik i de forskellige partiers indvandring- og flygtningepolitik, og kan bruge denne viden i praksis.
Klassetrin: 7. – 9. Klasse
Fag: Dansk, samfundsfag og geografi
Tid: 6-8 lektioner
Den første tid
Læringsmål:
Eleven får indsigt i forskellige problematikker, begreber, offentlig forvaltning og organisationer, som relaterer sig til flygtninge.
Eleven kan skrive en beskrivende og uddybende tekst på engelsk.
Eleven kan lave resumé og personkarakteristik.
Klassetrin: 7. – 9. klasse
Fag: Dansk, samfundsfag og engelsk
Tid: 6-8 lektioner
13 år og helt alene
Læringsmål:
Eleven får indblik i en ung flygtnings hverdag og kamp for familiesammenføring.
Eleven kender reportagegenren og kan skrive en reportage.
Eleven kan lave en personkarakteristik.
Eleven kan tage stilling til værdipolitiske udtalelser i flygtningedebatten.
Klassetrin: 7. – 9. klasse
Fag: Dansk, samfundsfag og geografi
Tid: 6-8 lektioner
Andre forslag til undervisningsforløb om flygtningebørn
TV serien Rodløs
Hvad gør man, når man er flygtet fra krig og ødelæggelse, og er havnet i et fremmed land uden familie eller venner? Brug TV serien Rodløs, der går helt tæt på fem unge flygtningedrenges hverdag i Danmark, og arbejd bl.a. med seriens hovedpersoner og filmiske virkemidler i mediefag.
Dilemmaspillet "Flygtningene kommer"
Dilemmaspillet "Flygtningene kommer" er et interaktivt videospil om flygtningen Farhad. Eleverne oplever Farhads asylsag helt tæt på, og skal tage stilling til seks dilemmaer om hans liv i Danmark.
Deadline Syrien
I Red Barnets interaktive spil kan du slippe dine elever fri som journalister, der skal undersøge livet som flygtning i Danmark og en af verdens største flygtningelejre i Jordan.