Indskoling
Læringsmål:
Eleven får indblik i, hvad det vil sige at være ny i klasse
Eleven kan pege på aspekter, der fremmer trivsel og integrationen i klassen.
Fag: Dansk.
Klasse: 1. – 3. klasse.
Varighed: 1 – 2 lektioner.
Har din klasse måske allerede modtaget børn, der har været på flugt? Det kan også være, at dine elever på et tidspunkt kommer til at møde børn, der er nye i Danmark.
Med materialet ”Nye klassekammerater” vil klassen blive styrket i deres forståelse af, hvad det vil sige at være ny i klassen, og hvordan de hver især kan byde nye elever velkommen.
Aktivitet
Se klippene ”Nye klassekammerater” og Ronja skaber venner på tværs. Arbejd med spørgsmålene nedenfor.
Spørgsmål til klassen
- •
Har du nogen gange været ny et sted? Det kan være til spejder, fodbold, i SFO eller i skolen? Hvordan var det?
- •
Hvad kan man som klasse gøre, hvis man får en ny elev i klassen?
- •
Hvad kan du gøre, hvis der kommer en ny elev i klassen?
- •
Hvad kan man egentlig spørge ind til, hvis man får en ny klassekammerat, der har oplevet krig og flugt?
- •
Klassen kan eventuelt lave en liste med aktiviteter og ting, man skal huske på, når der kommer en ny elev i klassen.
Mellemtrin
Læringsmål:
- •
Eleverne kan genfortælle filmens indhold.
- •
Eleverne kan anvende centrale begreber i flygtningedebatten.
Klassetrin: 4. – 6. klasse.
Fag: Dansk
Tid: 2 -4 lektioner.
Find elevopgaverne her.
- 1
Eleverne skal lave et kort resumé af dokumentarfilmen Den første tid. Det kan være en god idé at lade eleverne læse hinandens tekster og komme med tilbagemelding.
- 2
Eleverne skal skrive hele sætninger om noget i filmen, der har gjort stort indtryk på dem. Det kan være hændelser, episoder, ting der blev sagt, sagsforløb eller noget, én eller flere personer sagde eller gjorde.
- 3
Eleverne skal redegøre for følgende begreber:
- •
Familiesammenføring
- •
Uledsagede flygtningebørn
- •
Værge
- •
Opholdstilladelse
- •
Asyl
- •
FN’s flygtningekonvention
Begreberne bruges i dokumentarfilmen 'Den første tid', og man kan med fordel se klippene fra DRs arkiv, der også belyser begreberne.
Se klippene fra DRs arkiv og forklar med egne ord forskellige begreber i flygtningedebatten:
- •
- •
- •
- •
Til at gennemgå begreberne kan læreren benytte øvelsen ”Fang en Makker”:
- 1
Læreren siger ”Fang en makker”.
- 2
Eleverne går rundt i klassen med hånden i vejret. Når man finder en makker, tager man hånden ned.
- 3
Læreren stiller så spørgsmålet. For eksempel: Hvad ved I om familiesammenføring?
- 4
Eleverne taler sammen, indtil læreren siger ”Fang en makker” igen.
- 5
Sådan forsætter man, indtil alle begreberne ovenfor er gennemgået.
Fælles Mål
Dansk
Efter 4. klasse:
Læsning: Eleven kan læse multimodale tekster med henblik på oplevelse og faglig viden.
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i velkendte faglige situationer.
5. – 6. klasse:
Fremstilling: Eleven kan udtrykke sig i skrift, tale, lyd og billede i formelle situationer.