Sådan bruger du 'Vi leger med ord'

I dette materiale kan I arbejde med at skabe sproglig opmærksomhed, læseglæde og motivation gennem leg med ord og sprog. Hvilke ord er sjove, og hvornår bliver et ord sjovt?

Nu skal I lege med ord i klassen, og sammen med Jonas fra Ultra Nyt gå på ordjagt efter rimord og volapykord, som I kan bruge i jeres ord-guldkiste!

Eleverne skal gennem forløbet opfinde nye ord, arbejde med rim og remser og skabe et nyt eventyr gennem ord, som de selv finder eller finder på.

I aktiviteterne kommer eleverne derfor omkring ordenes betydninger og ordklasse og ordenes stavemåde. Eleverne oplever også ordene indgå i en ny sammenhæng.

I hver lektion er der i toppen en kort beskrivelse "Til læreren". Her kan du få en hurtig indføring i, hvordan du kan bruge materialet eller plukke det ud, der er mest relevant.

Printark

Forældrebrev

Hvis du har lyst til at gøre forældrene opmærksomme på, at I leger med ord i klassen, har vi formuleret et forældrebrev, du kan redigere i.

I brevet har vi givet gode tips til forældrene til, hvordan de kan lege videre derhjemme og opfordret dem til at følge med inde på "Alle ord tæller"-siden, hvor vi løbende opdaterer med tips, råd og tricks til at styrke læselysten for børn såvel som forældre.

Download forældrebrev

Kolofon:

Tilrettelægger: Cecilie Skøtt

Redaktionssekretær: Tilde Bisgaard

Redaktør: Johanne Bagge

Programansvarlig: Morten Skov

Vært: Jonas Madsen

Video- og lydproduktion: Line Wallin, Jonas Madsen, Nanna Borup Rasmussen, Johnathan Milo og Astrid Ahrensback Fomsgaard

Grafiker: DR Design, Johnathan Milo og Astrid Ahrensback Fomsgaard

Billeder: I materialet er der blevet brugt fotos fra Getty Images, Colourbox og musik fra Upright.

Faglig og didaktisk sparring: Anna Frandsen, pædagogisk konsulent ved CFU i dansk. Cand.pæd. fra Københavns Professionshøjskole.

Øvrig sparring, kommunikation og arkiv-research: Nanna Borup Rasmussen og Clara Høeg Rasmussen.

Tak til lærerne Lise Paaske Findal og Hanne Derdau fra DR Skoles lærerpanel, der har hjulpet med sparring og gennemsyn.

Tak til 2. klasserne og deres lærere Bjarke og Pernille på Hårby Skole og Mikkel på Sølyst Skole for hjælp til test af materialet.

Kunne du tænke dig at blive en del af DR Skoles Lærerpanel, er du velkommen til at skrive til skole@dr.dk

I materialet er der blevet brugt fotos fra Getty Images, Colourbox og musik fra Upright.

Samarbejdspartnere:

DR lancerer Alle ord tæller i tæt samarbejde med Center For Undervisningsmidler (CFU), Syddansk Universitet (SDU), Centralbibliotekerne, TrygFondens Børneforskningscenter og Enact:Lab.

Indsatsen er finansieret af TrygFonden.

Projektet har til formål i de næste tre år at udvikle og afprøve nye produkter, metoder, indsatser og redskaber for at øge læselysten og styrke læsekulturen for danske børn i alderen 1-14 år.

Ris og ros:

Vi har brug for din feedback. Fortæl, hvordan det var at bruge undervisningsmaterialet i klassen.

Send ris og ros til skole@dr.dk