Find på sjove rimord

At rime kan være svært, og man skal øve sig for at få det lært. Brug lektionen til at dykke ned i, hvordan man rimer og leger med rimord.

Inden I skal i gang med at rime, så tal om, hvordan man kan rime. Brug billedserien nedenfor som hjælp.

Spørgsmål i klassen:

  • Hvilke rim kender i?

  • Hvordan rimer man?

  • Kan I finde på ord, der rimer – prøv to og to.

  • Opsamling: Kom I i tanke om nogle rim, I kender? Eller hvilke rim fandt I på?

1 / 3

Tal med eleverne om, at det kan være svært - helt ud af det blå - at finde på sjove ord, der rimer. Derfor skal eleverne have gang i en ordmaskine i deres hoveder, hvor de skal finde ord, de kan rime med.

Nu skal eleverne se, hvor mange ord de kan huske og finde i fællesskab.

Sådan gør du:

  • Bed eleverne om at arbejde sammen to og to.

  • Giv eleverne et af bogstaverne fra billederne herunder.

  • Lad grupperne tale om, hvor mange ord, de kan huske, der starter med bogstavet.

Lav en hurtig opsamling i klassen og skriv nogle af ordene på tavlen.

  • Lad nu eleverne arbejde videre sammen.

  • Giv dem et nyt bogstav og bed dem om at skrive alle deres ord ned på post-it’s.

  • Lad dem hænge deres ord op på tavlen.

  • Udfordr eleverne undervejs ved at finde på ord med flere stavelser eller øv jer I at tælle og klappe stavelser undervejs. På den måde kan eleverne også øve sig i at sige ord højt og finde en rytme i ordene. Lav evt. en ny runde med det sidste bogstav.

  • Når tavlen er fyldt med post-its, kan I undersøge, om de kan sættes sammen til en remse eller en vrøvleremse, der rimer på bogstavet.

  • Hvis klassen finder en fælles remse, så lad et par elever skrive den rent og læg den i jeres guldkiste.

1 / 4

Nu skal eleverne ud at finde ti ord, de skal prøve at rime med.

Lad eleverne gå på jagt to og to rundt i klasseværelset. Hvis det er muligt, kan elever også gå på jagt andre steder på skolen, hvor de kan finde sjove ord, som for eksempel biblioteket, skolegården, legepladsen, gymnastiksalen osv.

Giv eleverne et stykke A4-papir. Når eleverne går på ordjagt, skal de skrive ordene, de finder, ned på papiret.

Hvis eleverne har svært ved at komme i gang, eller du har elever, der har brug for at sidde stille, mens de skal jagte ord, så lad dem se på et billede i en bog, bladre i et blad eller se på en plakat, hvor de kan "tømme" billederne for ord.

Når eleverne er færdige med at finde ord, så lad dem gå tilbage i klassen. De skal nu sammen skrive de ord, de har fundet, så flot ned de kan på et stykke papir. Et ord pr. papir. Ordene skal I bruge til at lave rimpar.

Saml eleverne i en cirkel og læg ordene ind i midten af cirklen på gulvet. Gennemgå i fællesskab ordene sammen med eleverne og tal om, hvilke ord der kan rime i cirklen.

Hvis det er svært at finde ord, der rimer, så lad eleverne finde på lignende eller nye fjollede ord, der kan rime, så I får rimpar. Eleverne kan skiftevis være den, der lægger ordene i rimpar på gulvet inde i rundkredsen.

Når der er samlet rimpar, kan I i fællesskab forsøge at lave nogle rimsætninger eller remser og skrive dem på nyt papir, så I kan lægge dem i jeres guldkiste.