Forskning på kanten - Ondskab

ELEVOPGAVER:

Ondskab intro i klassen

Hvad er ondskab?

I skal to og to forsøge at komme frem til en definition af ondskab. Derefter skal I via diskussion forsøge at koge det ned til én definition, som klassen kan blive enige om.

Spørgsmål, som kan hjælpe jer på vej:

  • Er et menneske ondt, fordi det begår en ond handling?

  • Er der mennesker, der bliver født onde?

  • Findes der onde mennesker i verden?

  • Er ondskab noget, der ligger latent i os alle?

Breivik

Lav en tidslinje ud fra klippet om Breiviks handlinger på den skæbnesvangre dag i juli måned 2011 i Norge.

Diskutér derefter i plenum:

  • Er Breivik et ondt menneske?

  • Hvilke argumenter præsenteres i klippet - for og imod - at Breivik er et ondt menneske?

1-2 lektioner

------------------------------------------------------------

Forsker Henrik Høgh Olesen bruger begrebet closed mind og open mind.

  • Hvad karakteriserer folk med et lukket sind/closed mind?

Brug ord som fundamentalist, fanatisk og underskud af empati.

1-2 lektioner

----------------------------------------------------------

Se klippet: Milgram

Forestil dig, at du var én af de personer, der blev bedt om at udøve smerte på et andet menneske. Ville du gøre det? Hvorfor/hvorfor ikke?

Diskutér det med din sidemakker og slut af med en opsamling i plenum.

1-2 lektioner

----------------------------------------------------------

Autoritet

Arbejd med begrebet autoritet.

  • Hvad vil det sige at have autoritet?

  • Giv eksempler på folk med autoritet

  • Er autoritet godt eller skidt eller begge dele?

  • Hvorfor er der lande, hvor en højere procentdel af personerne er villige til at gå hele vejen og give den højeste ladning af elektricitet til ofret? Tyskland: 85%, Sydafrika: 87%, Danmark: 65%

30 min

---------------------------------------------------------

Se klippet: Robberscave

  • Findes stammementaliteten her på skolen? (klasser, B er bedst, men A er allerbedst)

  • Hvad er I her i klassen (indgruppen) bedre til end de andre klasser (udgruppen)?

  • Hvorfor kan gruppementalitet få mennesket til at handle ondsindet?

30 min