Elevopgaver - Genre - Eventyr

Elevopgaver 1-4 Materialet henvender sig til mellemtrinnet i faget dansk.

OPGAVE 1:

Lyt til klippene:

Spørgsmål:

1. Hvilke eventyrtræk bliver brugt?

OPGAVE 2:

Lyt til klippet:

Spørgsmål:

1. Nabokonen lader som om, hun tror på, at det virkeligt er et elefantæg, manden ligger og ruger på. Hvad ville der være sket, hvis nabokonen ikke troede på det?

2. Find på en ny slutning. Fortæl dem for hinanden i klassen.

3. I H.C. Andersens eventyr "Kejserens nye klæder" kommer folk med begejstrede tilråb, da kejseren går gennem byen i sit nye tøj, indtil den lille dreng siger: "Jamen han har jo ikke noget tøj på". Hvorfor har ingen sagt noget? Hvorfor tror I, at nabokonen lader som om, det er et elefantæg?

4. Kender I lignende situationer, hvor I lader som om, at I ved noget? F.eks. i matematiktimen?

OPGAVE 3: MINIPROJEKT

Se klippet:

Aktivitet:

1. Nu skal du skrive et rigtigt eventyr om dit liv. Begynd med "Der var engang..." Inden du går i gang med at skrive, er det en god idé lige at gennemgå alt det, du ved om eventyr.

Til et eventyr er der ofte billeder, der illustrerer handlingen, brug evt. digitalkamera og et billedbehandlingsprogram eller fremstil selv nogle illustrationer. Du kan måske også finde nogle gamle billeder hjemme i kommoden.

OPGAVE 4: MINIPROJEKT

Se klippet:

Aktivitet:

Lige som Askepot er du også inviteret til fest på slottet.

Vælg din favoriteventyrfigur - Rødhætte, Klodshans, Tornerose eller en anden. Måske skal du lige friske din hukommelse op ved at læse det eventyr, figuren er med i. Forestil dig, at du er en eventyrfigur, og klæd dig ud eller smink dig som denne.

Til festen skal alle gæsterne fortælle, hvem de er, hvilket eventyr de er med i, og hvad de ønsker sig. Det skal være et ønske, som I tror, jeres figur kunne have. Derefter kan I lade festen fortsætte. Der er måske en eller flere der bliver gift, spist, snydt eller dræbt, hvem ved?

Nu skal du selv i gang med at fortælle eventyr.

Prøv at bruge aktantmodellen som udgangspunkt.

- Hvem skal hovedperson være?

- Hvad skal hovedpersonen opnå?

- Hvem er modstander?

- Hvem er hjælper?

- Hvem er giver?

Før du går i gang, skal I snakke sammen to og to om de forskellige personers køn, alder, udseende, egenskaber og væremåde. Det er også en god idé at læse faktaboksen om "Eventyrets byggesten" igennem, så det bliver nogle rigtige eventyrlige eventyr, I får lavet.

Så er I klar til at skrive og fortælle jeres eventyr. Når I skal fortælle eventyret, skal I gøre det spændende at lytte til, dvs. bruge både stemmeføring og kropssprog.

I kan også bruge en eventyrroulette. Til det skal I bruge en terning.

Før du går i gang med at slå, skriver I seks forskellige steder op på tavlen, hvor eventyret kan foregå og giver dem tal fra 1 til 6. Fx:

- I en mørk og dyster skov

- I et eventyrligt smukt tempel i Indien

- I et gammelt skibsvrag på havets bund osv.

Derefter skriver I:

- 6 forskellige hovedpersoner

- 6 forskellige ting hovedpersonen skal opnå

- 6 forskellige modstandere

- 6 forskellige hjælpere

Så skal du i gang med at slå. Alt efter hvad øjnene på terningen viser, ved du nu, hvor eventyret skal foregå, hvem hovedpersonen er, hvad hovedpersonen skal opnå, hvem der er modstander, og hvem der er hjælper.

Det kan der komme nogle meget sjove og spændende eventyr ud af.

Eventyrdramatik

Nu skal I i grupper på fire dramatisere et eller flere af jeres eventyr. I kan gøre det enten som et teaterstykke eller som et radiostykke.

Vælger I at lave det som et radiostykke, skal I tænke over, hvilke lyde og evt. baggrundsmusik, der skal bruges for at gøre eventyret spændende at lytte til. I vil måske også skulle skrive eventyrene lidt om, så der indgår flere replikker. Hvis I vil lave det som et teaterstykke, skal I finde kostumer og beslutte, hvor I vil spille det.

Spil stykkerne for hinanden eller inviter børnehaveklassen på besøg og vis det for dem.