Nu skal I igen ”stemme med fødderne”
Jeres lærer læser et udsagn op, og så skal I gå til højre eller venstre væg i klassen alt efter, hvor enige I er i udsagnet. I må gerne stå midt i klasselokalet, hvis I er i tvivl.
Opsamling:
- •
Hvad overraskede jer mest ved klassens svar?
- •
Hvor vigtig synes I nu, at søvn er?
- •
Hvad vil I gøre for at sove bedre?
I har lært rigtigt mange nye ord og begreber, og de kan være svære at huske. Derfor skal I nu lege en sidste leg; ”Hvilket fagord er jeg?”
Gå sammen i en lille gruppe á max 4 personer.
Find et stykke papir, fold det, klip det i stykker og lav 8 felter, hvor I skriver begreberne:
- •
Melatonin
- •
Hormoner
- •
A- og B-menneske
- •
Døgnrytme
- •
Kroppens indre ur
- •
De 4 søvnfaser
- •
REM-søvn
- •
Dyb søvn
Fold papirerne sammen og bland dem godt.
Træk hver især et stykke papir, og uden at kigge på ordet, skal I nu holde papirlappen i panden og gætte, hvilket fagbegreb du er ved ja eller nej spørgsmål.
Det kunne f.eks. være ”Er det noget, der sker i min hjerne?” eller ”Bliver jeg påvirket af lys?”
De andre i gruppen har også en papirlap med et fagord i panden, og I skal nu på skift stille ”ja – eller nej” – spørgsmål indtil I har gættet, hvilket fagord I er hver især.
Forsæt legen til at I har været igennem alle fagordene.