Del 5: Hvad ved I nu om søvn og teknologi?

Undersøg, hvordan klassen sover nu - og om I kan huske alle de fagbegreber, I har lært med en sjov leg.

Nu skal I igen ”stemme med fødderne”

Jeres lærer læser et udsagn op, og så skal I gå til højre eller venstre væg i klassen alt efter, hvor enige I er i udsagnet. I må gerne stå midt i klasselokalet, hvis I er i tvivl.

1 / 12

Opsamling:

  • Hvad overraskede jer mest ved klassens svar?

  • Hvor vigtig synes I nu, at søvn er?

  • Hvad vil I gøre for at sove bedre?

I har lært rigtigt mange nye ord og begreber, og de kan være svære at huske. Derfor skal I nu lege en sidste leg; ”Hvilket fagord er jeg?”

Gå sammen i en lille gruppe á max 4 personer.

Find et stykke papir, fold det, klip det i stykker og lav 8 felter, hvor I skriver begreberne:

  • Melatonin

  • Hormoner

  • A- og B-menneske

  • Døgnrytme

  • Kroppens indre ur

  • De 4 søvnfaser

  • REM-søvn

  • Dyb søvn

Fold papirerne sammen og bland dem godt.

Træk hver især et stykke papir, og uden at kigge på ordet, skal I nu holde papirlappen i panden og gætte, hvilket fagbegreb du er ved ja eller nej spørgsmål.

Det kunne f.eks. være ”Er det noget, der sker i min hjerne?” eller ”Bliver jeg påvirket af lys?”

De andre i gruppen har også en papirlap med et fagord i panden, og I skal nu på skift stille ”ja – eller nej” – spørgsmål indtil I har gættet, hvilket fagord I er hver især.

Forsæt legen til at I har været igennem alle fagordene.