Del 4: Kan I forbedre jeres søvn med teknologi?

Nu skal I være kreative og finde en løsning på, hvordan teknologi kan påvirke jeres søvn positivt.

I har nu lært, hvilke processer der finder sted i kroppen, når I sover, og hvordan teknologi kan påvirke søvnen. Den viden skal I bruge til at udvikle jeres helt egen søvnteknologi.

I grupper skal I lave en prototype på en teknologi, der kan hjælpe jer med at falde i søvn eller sove godt. Det kan også være en prototype på et produkt, der sørger for, at andre teknologier, så som jeres mobiltelefon, ikke forstyrrer jeres krop inden, undervejs eller under søvnen.

I har allerede undersøgt, hvad der sker i kroppen, når I sover, hvilke teknologier I selv bruger ved sengetid, og hvordan teknologi kan påvirke søvnen.

Opsumér denne viden og tal om følgende i gruppen:

  • Hvad sker der i kroppen, når man skal sove?

  • Hvordan kan teknologi påvirke søvnen?

  • Hvad bruger I hver især af teknologier inden sengetid, eller når I vågner om natten?

  • Hvordan tror I, at det påvirker jeres søvn?

Nu er det blevet tid til at tømme jeres hoveder for gode idéer, der kan løse jeres designudfordring. I skal derfor lave en brainstorm-øvelse i jeres gruppe.

I første del af brainstorm-øvelsen skal I få en helt masse idéer.

Scroll frem i billedsamlingen herunder, og følg instruktionerne.

1 / 4

I anden del af brainstorm-øvelsen skal I sortere jeres idéer.

Tegn et stort koordinatsystem som på billedet her:

Udvælg fire idéer hver, og præsentér dem for hinanden i gruppen.

Placér idéerne i koordinatsystemet, og hjælp hinanden med det. Det er nemlig vigtigt, at I er enige om, hvor idéerne hører til.

I sidste del af brainstorm-øvelsen skal I vælge den idé, I vil lave.

Scroll frem i billedsamlingen herunder, og følg instrukserne, mens I kigger på jeres koordinatsystem.

1 / 4

Når I er færdige med jeres idéudvikling, skal I til at lave en prototype på jeres idé.

En prototype er en model af jeres idé.

I kan vælge at tegne en skitse, der viser jeres prototype, eller I kan supplere denne ved at kode en BBC micro:bit til at vise dennes funktioner. I kan også bygge en lille model af jeres prototype med pap, lim, genbrugsmaterialer, og hvad I ellers har til rådighed.

Tal i gruppen om, hvordan en BBC micro:bit kan bruges til at vise teknologien i jeres prototype.

Hvis I mangler inspiration til, hvordan I kan bruge BBC micro:bit, så kig i kodekataloget herunder.

I er nu i femte fase af designprocessen. Her skal I prøve at forholde jer til de valg og fravalg, I har gjort jer undervejs.

Tal i gruppen:

  • Hvilke designvalg er I kommet frem til, og hvorfor?

  • Kræver modellen bestemte vilkår for at virke, for eksempel et mørkt lokale?

  • Hvor realistisk/urealistisk er jeres model?

  • Hvordan har I valgt at bruge teknologi i jeres model, og hvorfor?

Sælg idéen til klassen

I skal nu forstille jer, at I skal sælge jeres idé til resten af klassen, som nu er et dommerpanel. Derfor skal I lave en præsentation af jeres prototype på to minutter.

I præsentationen skal I bruge de fagord, I har lært til at vise, hvordan jeres teknologi påvirker folks søvn. I skal derudover argumentere for jeres valg og fravalg til prototypen.

Held og lykke!

Når alle grupper har præsenteret deres idé, skal I sammen i klassen tale om alle idéerne.

Tal i klassen:

  • Har alle grupper nået til samme resultat?

  • Hvilke forskelle og ligheder har de forskellige modeller?

  • Hvad kan man bruge sådan en model til?

  • Hvad tænker I om teknologi og søvn? Var der noget, der har overrasket jer under dette forløb?