Der skal ikke meget til at forstyrre kroppens naturlige søvnrytme, og her kan teknologi spille en rolle. I skal nu se to videoer omkring søvn. Derefter skal I diskutere, hvordan teknologi kan forstyrre jeres søvn, og hvorvidt der findes teknologier, der også kan hjælpe jer med at sove godt.
Se videoen, og hør hvordan blåt lys blandt andet kan påvirke søvnen.
Spørgsmål i klassen:
- •
Hvordan påvirker blåt lys hjernen?
- •
Hvorfor er det et problem?
- •
Hvor mange af jer har kigget på en skærm, lige inden I er faldet i søvn?
- •
Hvordan føles det?
- •
Tror I, at der er andre teknologier, der kan forstyrre ens søvn?
- •
Tror I, at der er nogle teknologier, der kan hjælpe en med at sove?
Nu skal I se "Søvnexplainer: Sluk hjernen! 7 gode råd!" fra DR Ultra.
Hold øje med, hvilke søvnråd, hvori der indgår en teknologi.
Spørgsmål i klassen:
- •
Hvilke teknologier kunne gøre det sværere at falde i søvn?
- •
Hvilke teknologier kunne hjælpe?
- •
Var der nogle søvnråd, der overraskede jer?
I skal nu arbejde sammen to og to.
Kig på jeres søvnskemaer fra 'Del 1: Hvordan sover klassen'. Undersøg, hvilke teknologier I har brugt, inden I gik i seng eller i løbet af natten, og udvælg to teknologier I vil analysere i teknologianalyse-arket.