Kongelige portrætter

Tal om de kongelige portrætter i klassen.

  • Margrethe 2. og kronprins Frederik.
  • Frederik den 2. har noget specielt tøj på. Kan du se hvad? Hvad fortæller tøjet om ham?
  • Skal man klæde sig fint på, når man skal males? Beskriv hvad Frederik 4. har på? Næste billede er tættere på.
  • Frederik 4. tættere på.
  • Beskriv Christian 4. Hvad har han på? Prøv at stå lige som ham. Hvordan føles det?
  • Christian 5. og prinserne Carl, Christian og Frederik. Hvorfor tror du, at der er malet en engel sammen med Christian 5.? På hvilke andre malerier ser man ellers engle?
  • Christian 6. har fint tøj på. Skal man have fint tøj på, når man bliver malet? Næste billede er tættere på.
  • Christian 6. tættere på.
  • Prøv at beskrive Frederik 5.'s ansigt. Næste billede er tættere på ansigtet.
  • Frederik 5.'s ansigt tættere på.
  • Beskriv lys og skygge på billedet. Hvor står Christian 7.? Udenfor, indenfor, ved et vinduer eller? Næste billede er tættere på.
  • Christian 7. tættere på.
  • Var det vigtigt at vise, at man var rig, den gang billedet blev malet? Hvordan viser man, at man er rig i dag? På samme måde?
  • Frederik 6. kigger ud af vinduet. Ved du, hvad det hedder, når man maler en person fra siden? Næste billede er tættere på.
  • Her kan du se Frederik 6. tættere på.
  • Hvad ligner Christian 8. her? En konge eller ...?
  • Prøv at beskrive Frederik 7. Hvor står han?
  • Christian 9. Prøv at beskrive perspektiverne i billedet. Hvad er tæt på, hvad er langt væk, hvad er oppe, og hvad er nede?
  • Hvem ser Frederik 8. på? Ser han glad ud? Beskriv hans måde at stå på.
  • Prøv at beskrive billedet med Christian 10. til hest. Vil du kalde maleriet for et portræt? Hvem bestemmer, hvornår det er et portræt?
  • Prøv at beskrive Frederik 9.'s ansigt. Næste billede er tættere på.
  • Frederik 9. tættere på.
  • Margrethe 2., Frederik og Christian. Kender du de tre mennesker? Hvem tror du bestemmer? Hvordan kan du se det?
1 / 23

Billedmateriale venligst stillet til rådighed af Det Nationalhistoriske Museum på Frederiksborg Slot.

Det kongelige portræt

I gamle dage var det kun de absolut rigeste, der havde råd til at få malet sit portræt. Det var især konger og dronninger, der blev foreviget i et portræt, og det gjaldt om at skilte med sin rigdom. Det gjorde de ved at bære smykker og juveler, funklende klædedragter og gulvlange hermelinskåber. De kunne også vise deres magt ved at have uniform på, som om de var på vej i krig.

I konkurrencen 'Portræt Nu - for børn', kan I også vælge at iklæde jeres 'model' noget bestemt tøj eller placere nogle rekvisitter i billedet, som skal sende et signal om, hvem den portrætterede er. Det er helt op til jer.

I kan kigge på billederne, svare på spørgsmålene, der bliver stillet under hvert fotografi, og lade jer inspirere, hvis I selv vil kaste jer ud i at male/tegne et portræt til konkurrencen 'Portræt NU - for børn'.

Andre billed-serier i temaet:

Portræt-serierne skal få jer til at reflektere over, hvad et portræt er og give jer ideer til selv at komme i gang:

  • Behøver et portræt fx altid at være 'en face' (forfra)?

  • Skal det ligne?

  • Hvilke virkemidler kan man bruge, når man vil beskrive en person gennem et portræt?

  • Må et portræt være abstrakt?

  • Hvordan er billedet bygget op, hvilke farver indeholder det, og hvordan er proportionerne?

  • Må der være andre objekter på billedet ud over den portrætterede? Og hvad gør det ved billedet?

  • Er det vigtigt, hvad den portrætterede har på?

  • I hvilket lys står personen? Er det vigtigt?

  • Må der være andre mennesker på portrættet?