Elevopgaver 1-2 Materialet henvender sig til mellemtrinnet i faget dansk.
OPGAVE 1:
Se klippene:
Spørgsmål:
1. Diskuter i klassen, hvorfor I tror, at Harry Potter-bøgerne er blevet så populære?
2. Har I selv læst Harry Potter-bøgerne? Hvad synes I om dem? Fortæl i klassen.
3. Forestil jer, at Harry Potter pludselig kommer på besøg i klassen. Hver elev skriver mindst 5 spørgsmål ned til Harry Potter. Er der en Harry Potter-freak i klassen, så lad ham eller hende spille Harry Potter, som svarer på jeres spørgsmål.
OPGAVE 2: MINIPROJEKT
Se klippene:
Aktivitet:
Forfatterplanche
Gå ind på forfatternes hjemmeside
Søg informationer om en af de forfattere og bøger, som er med på top 10-listen. Lav en planche til udsmykning af klassen om denne forfatter og bogen. Lav gerne flotte illustrationer til, så man ikke er i tvivl om, at det handler om en fantastisk fortælling. Gå evt. på biblioteket og få fat på bogen, så du også kan skrive et kort uddrag fra bogen.
Derudover kan du skrive om:
- Forfatterens liv.
- Hvilke andre bøger har forfatteren skrevet?
- Har forfatteren modtaget nogen priser?
- Hvis du selv har læst bogen, kan du også skrive en boganmeldelse.
Rollespil
Få læreren til at arrangere et "forfattermøde", hvor I spiller den forfatter, I har fundet oplysninger om. Præsenter jer selv og de bøger, I har skrevet. Nogle i klassen kan evt. være journalister, der skal skrive en kort artikel til lokalavisen eller skolebladet om dette forfattermøde.
Klassens top 10-liste
Hver elev laver sin egen top 10-liste over gode bøger. Derefter kan I se, om der er bøger, som går igen i hele klassen. Hæng listerne op til inspiration for videre læsning i klassen, gerne med korte udtalelser om den enkelte bog.
Skitse til en fantastisk fortælling
Se klippene om den fantastiske fortælling.
Ud fra det du nu ved om en fantastisk fortælling, skal du prøve at lave en skitse til en fantastisk fortælling.
Du skal opbygge et univers, hvor du skal tage stilling til følgende:
Hvor og hvornår skal fortællingen foregå?
Skal der indgå flere verdener, og hvordan kommer man til de forskellige verdener?
Hvilke eventyrlige og magiske ting skal indgå?
Hvad skal være på spil?
Hvilke personer og væsener skal være med? Hvilke egenskaber og karaktertræk har de?
Lav gerne nogle illustrationer af både de steder, personer og væsener, der skal indgå.
Du skal nu forestille dig, at du som forfatter skal have solgt din fortælling til Danmarks Radio (DR). DR er på udkig efter en ny og spændende fantastisk fortælling til produktion i Radio Drama. Din lærer er den kritiske dramaturg (en professionel manuskript-udvikler), der skal overbevises om, at netop din idé er den bedste.
Fremlæg din idé for dramaturgen og resten af klassen, som meget gerne må spørge ind til dit udkast. Brug flere sanser til at beskrive med. Hvordan ser der ud, hvordan lugter der, hvilke lyde kan man høre, hvordan føles det at være der?
Dramaturgen synes, at alle oplæg lyder spændende - måske med forskellige forslag til forbedringer. Nu er det så bare at gå i gang med at skrive selve historien.