2. UNDERSØG: Hvad er ytringsfrihed?

Nu skal I arbejde med ytringsfrihed. Hvad er det for noget? Hvorfor er den vigtigt? Og må man sige alt, uden at det har konsekvenser?

(© Stock: gettyimages/ Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)

ELEVOPGAVER: Hvad er ytringsfrihed?

OPGAVE 1: Hurtigskrivning (individuel opgave)

SE videoen ovenfor, hvor Jonas fra Ultra Nyt snakker med ungdomsreporteren Emna om ytringsfrihed. I videoen kommer Emna med en opfordring: Speak up!

SKRIV 'hurtigskrivning' i 5 minutter om, hvad I tror, Emna mener. Du må ikke holde pause, men skriv alt, hvad der falder dig ind.

LÆS din tekst højt for din sidemakker.

DISKUTER nu med din makker:

  • Hvad er Emnas budskab?

  • Er I enige?

SNAK i klassen:

  • Hvorfor er det vigtigt, at du giver udtryk for dine tanker og ideer?

  • Hvad kan man opnå ved at ytre sig?

  • Hvor kan unge ytre sine meninger i Danmark?

  • Hvordan bruges ytringsfrihed på din skole?

OPGAVE 2: Definer ytringsfrihed (gruppeopgave)

I skal nu sammen undersøge og diskutere, hvad ytringsfrihed er og sammen prøve at formulere en definition for begrebet.

sammen to og to. Jeres lærer fortæller jer hvordan.

SCROLL frem i billedsamlingen og læs de tre små tekster om ytringsfrihed:

  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Lea Hytting)
1 / 3

SE disse to videoer om ytringsfrihed:

DISKUTER nu med din makker:

  • Hvad er ytringsfrihed?

  • Hvorfor er det vigtigt?

SKRIV jeres definition på ytringsfrihed ned på et stykke papir.

SAML op i klassen:

  • Hvad er det fælles budskab?

ELEVOPGAVER: Er ytringsfriheden begrænset?

OPGAVE 3: Kan man sige alt? (fælles i klassen)

Med ytringsfrihed kan man tale og skrive frit i Danmark, men må man virkelig sige ALT? Det skal I nu prøve på egen krop.

Bevægelsesøvelse:

  1. 1

    et talekort af din lærer. På talekortet står der et udsagn.

  2. 2

    rundt mellem hinanden og find en ledig makker.

  3. 3

    SE din makker i øjnene, og overvej om du vil sige dit udsagn højt til din makker.

  4. 4

    SIG dit udsagn højt, men kun hvis du føler, det er noget, du kan sige.

  5. 5

    BYT talekort.

  6. 6

    nu videre for at møde en anden makker.

  7. 7

    FORTSÆT sådan indtil din lærer afslutter øvelsen.

SNAK i klassen:

  • Hvordan var det at sige udsagnene højt?

  • Hvilke udsagn sagde du ikke højt og hvorfor?

  • Hvad gjorde øvelsen ved stemningen i klassen?

  • Synes I, man skal kunne sige alt i Danmark?

OPGAVE 4: Hvad siger loven? (individuel opgave)

Du bærer selv ansvaret for dine ytringer. Det vil sige, at du kan stilles til ansvar for det, du siger.

I grundlovens § 77 om ytringsfrihed står der, at man må udtale sig under ansvar for domstolene. Domstolene kan nemlig afgøre, om det, du har sagt, kan eller skal straffes. Det sker ud fra den lovgivning, Folketinget har vedtaget. I Danmark er der altså undtagelser eller begrænsninger i ytringsfriheden.

SCROLL frem i billedsamlingen og læs om fem undtagelser og begrænsninger i ytringsfriheden:

  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
  • (© Foto: DR Ultra/ Grafik: Kasper Jørgensen)
1 / 5

SNAK i klassen:

  • Hvad dækker de forskellige undtagelser over?

  • Er der nogle af udsagnene på talekortene fra øvelsen før, som kan være ulovlige?

OPGAVE 5: Dumt eller ulovligt? (gruppeopgave)

Nu har I lært om ytringsfrihedens muligheder og begrænsninger. I må sige og skrive næsten alt. Der er dog ytringer, der kan føles ubehagelige for andre eller være direkte ulovlige. Men kan I vurdere hvilke? Det skal I afprøve i denne øvelse.

Om lidt skal I være ungdomsreportere ligesom tunesiske Emna. Her skal I lave en video, hvor I blandt andet skal pege på noget, I ønsker at ændre i jeres by, så det bliver et bedre sted at vokse op. Men der er begrænsninger for, hvad I kan fortælle og sige på den video.

Øvelse:

I får nu seks udsagn fra borgere og andre elever. Vurdér sammen om de seks ytringer er lovlige og hvis ikke, hvilken lov de bryder?

  1. 1

    sammen to og to.

  2. 2

    KLIP de seks udsagn på elevark 2 ud.

  3. 3

    PLACER de seks udsagn på de seks felter på elevark 3, der hvor I tror, at de hører hjemme.

  4. 4

    BESØG et andet makkerpar. Har I valgt samme fordeling af udsagnene? Er I uenige?

  5. 5

    TAL jer frem til en fælles beslutning.

OPSAMLING

SAML op i klassen:

  • Hvad har I lært om ytringsfrihed?