Det begyndte med nationalkomponisten Carl Nielsen. Så fulgte den russiske komponist Alexander Skjrabin. Og nu kan DR Symfoniorkestret og chefdirigent Fabio Luisi præsentere deres hidtil største indspilningsserie for pladeselskabet Deutsche Grammophon med de samlede orkesterværker af en af musikhistoriens mest berømte komponister, 1900-tals pioneren Arnold Schönberg.
På få år har DR Symfoniorkestrets samarbejde med det anerkendte tyske pladeselskab resulteret i flere internationale priser og udmærkelser i verdens førende musiktidsskrifter.
Nu kan orkestret præsentere det hidtil mest omfattende indspilningsprojekt, hvor Arnold Schönbergs over 30 orkesterværker for første gang udkommer på det hæderkronede selskab over en periode på fem-seks år.
Den første udgivelse i serien, tonedigtet Verklärte Nacht, udkommer digitalt fredag den 13. september i anledning af Schönbergs 150-års fødselsdag.
En mangeårig drøm
Ligesom på de øvrige indspilninger for Deutsche Grammophon er det DR Symfoniorkestrets chefdirigent Fabio Luisi, der står i spidsen for den nye serie med Arnold Schönbergs samlede orkesterværker.
Han er internationalt anerkendt for sine fortolkninger af det tidlige 20. århundredes musik, og også publikum i DR Koncerthuset og danske lyttere og seere har ved mange lejligheder kunnet opleve hans store interesse for den særlige periode, blandt andet med musik af Arnold Schönberg.
– Arnold Schönberg er en af de mest fascinerende og dybt originale komponister i musikhistorien, og det er en mangeårig drøm for mig at fordybe mig i hans musik sammen med DR Symfoniorkestret og at vise skønheden og dybden i hans musik for et større publikum, siger Fabio Luisi.
Også DR Symfoniorkestrets kunstneriske leder, Kim Bohr, ser frem til det nye indspilningsprojekt for Deutsche Grammophon.
– Det er med stor glæde, at vi kan præsentere dette storstilede samarbejde med Deutsche Grammophon. Tidspunktet og anledningen er ideel til at præsentere den første komplette indspilningscyklus af Schönbergs orkesterværker, og vi tror på, at orkestret og vores dedikerede chefdirigent sammen kan kaste nyt lys på Schönbergs musik, som har et enormt potentiale til at nå nye publikummer, både i koncertsale og i optagelser og udsendelser over hele verden, siger Kim Bohr.
En kunstner i bevægelse
Selvom navnet Arnold Schönberg er kendt af enhver klassisk musikelsker, er lyden af hans musik ikke så udbredt, hverken i danske eller udenlandske koncertsale.
Schönberg er særligt berømt som den første komponist, der for alvor brød ud af dur-mol tonalitetens rammer i begyndelsen af 1900-tallet, ligesom samtidens billedkunstnere brød med perspektivet og naturalismen. Men hvor samtidige billedkunstnere som Kandinsky og Picasso i dag er allemandseje og hænger i mange hjem, spilles kun få af Schönbergs orkesterværker i koncertsale og på højttaleranlæggene.
Ifølge chefdirigent Fabio Luisi er der dog meget at opdage i musikken, særligt hvis vi udvider vores syn på komponisten:
– Schönbergs musik er både historisk afgørende, dybt personlig og alligevel universel. Gennem sit liv var Schönberg i konstant bevægelse, både bogstaveligt, personligt og kunstnerisk. I kunstnerisk og intellektuel forstand bevægede han sig fra Brahms’ke og Wagnerske idealer, indtil han nåede tonalitetens grænser. Fysisk flygtede han i 1930erne fra Europa til USA, hvilket førte ham på sporet af sin personlige og religiøse identitet. Kun ved at se Schönberg som et menneske og en kunstner i konstant bevægelse kan vi forstå hans musik og udvikling, siger Fabio Luisi.
En dansk forbindelse
Selvom Schönbergs musik hører til sjældenhederne i koncertsalene, har man i de senere år kunnet opleve Fabio Luisi og DR Symfoniorkestret i flere af hans værker.
For to år siden opførte orkestret sammen med DR Koncertkoret kæmpeværket Gurre-Lieder, og for et par måneder siden gjaldt det strygerværket Verklärte Nacht, som nu udkommer som første udgivelse i den nye indspilningsserie.
Ser man længere tilbage, er der både historisk og musikalsk flere forbindelser mellem Schönberg og Danmark – først og fremmest i storværket Gurre-Lieder fra 1911, som bygger på et dansk sagn og har tekst af J.P. Jacobsen. Værket blev opført af DR Symfoniorkestret allerede i 1935, dirigeret af Nicolai Malko, og orkestret lavede også en af de første indspilninger af musikken i 1968.
Går man endnu længere tilbage, var flere danske kunstnere interesserede i Schönbergs musikalske fornyelse i 1920erne, hvor komponisten også selv besøgte Danmark.
Men først nu, godt 100 år senere, bliver ringen sluttet, når DR Symfoniorkestret og Fabio Luisi tager hul på den første indspilning nogensinde af hans samlede orkesterværker for det anerkendte pladeselskab Deutsche Grammophon.
Den første udgivelse i den nye serie udkommer på komponistens 150-års dag den 13. september.